9.MAI KLUBIÕHTUL
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
9.MAI KLUBIÕHTUL
IHALUSVALUMEENUTUS
Maailma
kõigest hoolimata
püüda muuta
küll juba ette teades
kõik saab hoopis muuks
kui seks mis ihkasid
ja samas suuta
algpõhimõtetele
jääda truuks
Seda Jussi metafoori endast läbi lastes heiastusid kohe Valdur Mikita raamatuis parvedena siia-sinna lendlevad turgatuslinnud (sääraselt on Mikita kujutanud eesti filosoofiat) ja Kaljo Põllu kodalased. Seega häälestas Jussi metafoor mind valelike vastu ratsionaalse mõistuse relvade teritamise asemel pöörduma tagasi, alguse poole, kus, nagu me oma kolmandal klubiõhtul https://www.scribd.com/document/161646379/ALGUSES-OLI
2013.a. augustis tõdesime, et ALGUSES oli küll SÕNA, sellest veel rohkem alguse poole aga leidsime EMOTSIOONI, veel enne seda TUNDMISE, veel-veel algsemast algusest aga RÜTMI.
Hans Guido von Bülow ( 1830 - 1894): Im Anfang war der Rhytmus - Alguses oli rütm.
Selle „tähendamissõna“ tõi talgujate (õigemini eeltalgujate) mõttevälja Juss oma aspirandiaastail 1972 -1975. Ma ei mäleta, millal see täpselt oli. Millalgi siis, kui käis uurimismetoodika väljatöötamine. Seega „umbes täpselt“ nelikümmend aastat tagasi. Miks see lause mulle toona eriti hinge läks, s.t. tänases sõnastuses „tundeväljas sähvatas“? Olin tollal oma loodusfilosoofilistes mõtisklustes jõudnud ka ise selle adumiseni, kui tähtsat rolli elu „saamisel ja jäämisel“ mängib rütm, elupulss (Lebenspulse), nagu von Bülow seda iseloomustas.
https://talgujad.forum.co.ee/t402-kolmanda-klubiohtu-kuuldekujutlustest
Kui ma jürikuu klubi kajastust kokku pannes selle nostalgilise alatooni ära tabasin, jõudsin nostalgia sõnal guugeldades prantsuse filosoofi Maurice Halbwachsi töödeni kollektiivsest mälust http://magazines.russ.ru/nz/2005/2/ha2.html
Üks tema artikli kirjakoht sai lisatud ka Talguakadeemia õppematerjali: https://docs.google.com/presentation/d/1YfkOnxcQ_Zv7SZdHkUKikvYhQ3SskhEy1W1QHv0b1ic/edit?usp=sharing
1925.aastal, mil Maurice Halbwachs oma tööd kollektiivsest mälust kirjutas, oli ta sunnitud tõdema, et grupilisest mälust ei kõneldud tollal isegi metafooriliselt mitte. Halbwachs, kelle töid on XXI sajandil üha enam hakatud hindama, pakkus välja võimaluse, et meie mälestustel on kaks erinevat teed: need kas avaldavad end konkreetse inimese ümber, kes käsitleb neid omaenese vaatepunktist, või siis jagunevad väiksema või suurema kogukonna vahel, saades selle (kogukonna) osaliseks kujutiseks. Teiste sõnadega, inimesele on kättesaadavad kaks mälutüüpi. Kuid sõltuvalt sellest, kummaga neist ta end seostab, asetab ta end kahele täiesti erinevale ja isegi vastandlikule positsioonile.
Edasi järgnevad Halbwachsil väga huvitavad mõttearendused individuaalse ja grupilise mälu teineteisega läbipõimumistest, väga toredad seigad tema enese elust, mis illustreerivad seoseid isiklike elamuste ja ajaloosündmuste vahel. Selles töös on taas tabada seda päris elava konkreetse inimese, tema lähikonna ja suure ajaloo kokkukõlamise võlu, mida minu arvates väga selgesti on kaasa elanud Agu lugedes Pomerantsi või Fokinat.
Ka allpool esitatud katkend Halbwachsi artiklist peaks pakkuma äratundmisrõõme mõeldes Talgujatele kui kollektiivset mälu omavale grupile.
Maurice Halbwachs (1877 – 1945) „Kollektiivne ja ajalooline mälu“ (1925):
Need, kes kirjutavad ajalugu ja pööravad tähelepanu esmajoones muutustele ja erinevustele , mõistavad, et üleminekuteks peab toimuma rida muutuseid, milliseid ajalugu tajub vaid nende kogumis ( nagu integraalarvutuses) või kui lõpptulemust. Selline on ajaloo vaatepunkt, kuna ta vaatleb gruppe väljastpoolt ja hõlmab küllalt pikka aega. Kollektiivne mälu, vastupidi, on seestpoolt vaadeldav grupp ja aja vältel, mis ei ületa inimese keskmist eluiga või väga sageli palju lühemat aega. Ta esitab grupile tema enese kujundit, mis küll muidugi hargneb ajas , kuivõrd jutt on grupi enese minevikust, ometi sellisel viisil, et ta tunneb enese ära üksteist välja vahetavates piltides. Kollektiivne mälu – see on sarnasuste pilt , mis loomulikult kujutab enesele ette, et grupp jääb, ja jääb ühesuguseks, kuna ta sihib oma vaate grupile, muutusid aga grupi suhted ja kontaktid teistega. Kuivõrd grupp on ikka see ja sama, on tarvis, et muutused oleksid silmanähtavad: muutused , st grupis aset leidnud sündmused muunduvad ise sarnasusteks - nende roll seisneb selles, et erinevatest külgedest näidata ühesugust sisu – grupi enese erinevaid fundamentaalseid jooni.
Kuhu võiks nostalgiline pööre meid praeguses „tõejärgses ajas“ viia?
Vene filosoof Jevgeni Novikov (s.1983), on noore mehe südikusega ette võtnud katse välja tuua, milleks nostalgia kui selline hää võiks olla http://www.proza.ru/2006/12/26-176
Kontsentraadi tema leitust panin Google docsi ülalviidatud slaidikomplekti, aga toon ära ka siin:
Akad. A.Gusseinov. Moralistid ammutavad ideaale minevikust
Nostalgia eetiline mõte, selle roll kõlbeliste otsuste tegemisel
Nostalgia – kõlbeline refleksioon
Nostalgial on positiivne roll inimese ja ühiskonna elus:
• Soodustab Minuisesuse/Meieisesuse (identiteedi ) kinnistumist
• Tugevdab sidet varasemate eluetappidega, “juurtega”
• Kujundab eetilisi ideaale, säilitab minevikuväärtusi,
tagab traditsioonide kestmist
• Lepitab ühiskondlikus teadvuses mineviku olevikuga
• Stabiliseerib oponentide suhteid vaidlustes (ühise mineviku kaudu murrab suhtlusbarjääre)
Enne asumist maiklubi kolmanda teema kajastamise kallale on küllap tarvis üle korrata, et kogu see aeg, kui ma seda Ihalusvalumeenutuse peatükki kirjutasin, kaasnesid sellega turgatused, et kõik see on väga tugevalt seotud Valdur Mikita raamatute ja Agu etnoaktivismi käsitlustega tema ExInimese blogis http://exinimene.blogspot.com.ee/ . Milles need seosed ja sidemed konkreetselt väljenduvad ja kuidas nad toimida võiksid või peaksid, seda ma praegu sõnades välja öelda ei oska. Tean, et Agu on arendanud hüstereesi ideed minevikuväärtuste taaselustamisel (taastamisvägi peaks olema vägevam kui algne loomisvägi). Aga siin tõuseb tänapäeval väe suuruse ja suuna probleemi kõrvale, ette või taha maiklubis seitsmendiku arutlusajast nõudnud
VAIMU JA VÕIMU LUGU JA VÄGI
Ka siis kui lausa hõõgvel rauaga
peaks hing su ihu läbi katsuma
ei või see enne temast lahti lasta
kui taltund vaim su tegu õnnistab
Vaimu ja võimu vahekorra teemaga lõpeb meie Talguakadeemia esimene „kursus“. Käesoleva kirjatüki esimesel joonisel reprodutseeritud teemade maatriksil on ta sõnastatud küll kui „Võimu väestamine“, kuigi kohe meistriklassi õppeplaani koostamisel mõtlesin selle lõppu küsimärgi.
Kui Maiklubis Markole tänavuste Märdimetsa töö- ja mõttetalgutele pakutavat võimalikku arutlusteemat ( Vaim ja Võim) veidi lahti rääkisin, tegi Ene sellesse hetke väga sobiliku nostalgilise pöörde, tuletades meelde möödunud sajandi kuuekümnendate aastate lõpus laineid löönud akadeemik Gustav Naani selleteemalisi kirjutisi ja esinemisi Eestis ja Moskvas.
GUSTAV NAAN. Võim ja vaim. Bürokraatia ja intelligents tänapäeva kodanlikus ühiskonnas . Looming 1969/12, lk. 1856-1872, 1875-1878. https://gnaan.wordpress.com/2010/03/12/voim-ja-vaim/
See artikkel peaks ka noorematele talgujatele olema huvitav lugeda, hoolimata sellest, et ajastuomaselt on selles vaimu ja võimu ja nende kandjaid käsitletud klassiühiskonna taustal ja vaid toonasele „pahelisele kapitalismimaailmale“ omasena.
Siia juurde on hea lisada toona juba aktiivselt Eestis toimetava väliseestlasest ajakirjaniku, hiljem Arnold Rüütli välisnõunikuna tegutsenud Hellar Grabbi (s.1929) lakoonilise, aga samas asja tuuma täpselt tabava hinnangu Naani ettekandele Kirjanike majas 1986.aastal:
„Naan rääkis, et bürokraatia poolt surutakse teadusele, kunstile ja kirjandusele peale õpetlik ja standardne funktsioon, mis on vastuolus nende ülesande ja olemusega. Teadus aga, samuti ka kunst ja kirjandus, saavutab suuremaid tulemusi, kui ta ei ole elulähedane, vaid abstraktne. Neid mõtteid esitades ehitas Naan küberneetilised, geneetilised ja tundeelulised mudelid intelligentsi ja bürokraatia funktsioonide jaoks. Seda kuulates oli Grabbi hämmastunud lektori sellisest ebastandardsest ja edumeelsest mõttelennust.[64] Hellar Grabbi Kirjnika majas Naan 1968
Et mitte Märdimetsal loodetavasti lahti minevat arutelu „kinni rääkida“, teen siinkohal maiklubi kajastuses peatuse. Seni kajastamata jäänud neli teemat , mis tol maiõhtul võtsid enda alla kolmandiku kahest arutelutunnist, luban ette võtta nii, et nende kajastus ikka nädalakese enne järgmist klubiõhtut teie e-postkastidesse jõuab.
Seekord on lugu selline, et kes soovib ka klubiõhtut kajastava kirjatüki ALGUST lugeda, klikkigu siia:
https://www.scribd.com/document/348492823/Maiklubi-Toe-Ja-Vae-jarjest-1
Maailma
kõigest hoolimata
püüda muuta
küll juba ette teades
kõik saab hoopis muuks
kui seks mis ihkasid
ja samas suuta
algpõhimõtetele
jääda truuks
Seda Jussi metafoori endast läbi lastes heiastusid kohe Valdur Mikita raamatuis parvedena siia-sinna lendlevad turgatuslinnud (sääraselt on Mikita kujutanud eesti filosoofiat) ja Kaljo Põllu kodalased. Seega häälestas Jussi metafoor mind valelike vastu ratsionaalse mõistuse relvade teritamise asemel pöörduma tagasi, alguse poole, kus, nagu me oma kolmandal klubiõhtul https://www.scribd.com/document/161646379/ALGUSES-OLI
2013.a. augustis tõdesime, et ALGUSES oli küll SÕNA, sellest veel rohkem alguse poole aga leidsime EMOTSIOONI, veel enne seda TUNDMISE, veel-veel algsemast algusest aga RÜTMI.
Hans Guido von Bülow ( 1830 - 1894): Im Anfang war der Rhytmus - Alguses oli rütm.
Selle „tähendamissõna“ tõi talgujate (õigemini eeltalgujate) mõttevälja Juss oma aspirandiaastail 1972 -1975. Ma ei mäleta, millal see täpselt oli. Millalgi siis, kui käis uurimismetoodika väljatöötamine. Seega „umbes täpselt“ nelikümmend aastat tagasi. Miks see lause mulle toona eriti hinge läks, s.t. tänases sõnastuses „tundeväljas sähvatas“? Olin tollal oma loodusfilosoofilistes mõtisklustes jõudnud ka ise selle adumiseni, kui tähtsat rolli elu „saamisel ja jäämisel“ mängib rütm, elupulss (Lebenspulse), nagu von Bülow seda iseloomustas.
https://talgujad.forum.co.ee/t402-kolmanda-klubiohtu-kuuldekujutlustest
Kui ma jürikuu klubi kajastust kokku pannes selle nostalgilise alatooni ära tabasin, jõudsin nostalgia sõnal guugeldades prantsuse filosoofi Maurice Halbwachsi töödeni kollektiivsest mälust http://magazines.russ.ru/nz/2005/2/ha2.html
Üks tema artikli kirjakoht sai lisatud ka Talguakadeemia õppematerjali: https://docs.google.com/presentation/d/1YfkOnxcQ_Zv7SZdHkUKikvYhQ3SskhEy1W1QHv0b1ic/edit?usp=sharing
1925.aastal, mil Maurice Halbwachs oma tööd kollektiivsest mälust kirjutas, oli ta sunnitud tõdema, et grupilisest mälust ei kõneldud tollal isegi metafooriliselt mitte. Halbwachs, kelle töid on XXI sajandil üha enam hakatud hindama, pakkus välja võimaluse, et meie mälestustel on kaks erinevat teed: need kas avaldavad end konkreetse inimese ümber, kes käsitleb neid omaenese vaatepunktist, või siis jagunevad väiksema või suurema kogukonna vahel, saades selle (kogukonna) osaliseks kujutiseks. Teiste sõnadega, inimesele on kättesaadavad kaks mälutüüpi. Kuid sõltuvalt sellest, kummaga neist ta end seostab, asetab ta end kahele täiesti erinevale ja isegi vastandlikule positsioonile.
Edasi järgnevad Halbwachsil väga huvitavad mõttearendused individuaalse ja grupilise mälu teineteisega läbipõimumistest, väga toredad seigad tema enese elust, mis illustreerivad seoseid isiklike elamuste ja ajaloosündmuste vahel. Selles töös on taas tabada seda päris elava konkreetse inimese, tema lähikonna ja suure ajaloo kokkukõlamise võlu, mida minu arvates väga selgesti on kaasa elanud Agu lugedes Pomerantsi või Fokinat.
Ka allpool esitatud katkend Halbwachsi artiklist peaks pakkuma äratundmisrõõme mõeldes Talgujatele kui kollektiivset mälu omavale grupile.
Maurice Halbwachs (1877 – 1945) „Kollektiivne ja ajalooline mälu“ (1925):
Need, kes kirjutavad ajalugu ja pööravad tähelepanu esmajoones muutustele ja erinevustele , mõistavad, et üleminekuteks peab toimuma rida muutuseid, milliseid ajalugu tajub vaid nende kogumis ( nagu integraalarvutuses) või kui lõpptulemust. Selline on ajaloo vaatepunkt, kuna ta vaatleb gruppe väljastpoolt ja hõlmab küllalt pikka aega. Kollektiivne mälu, vastupidi, on seestpoolt vaadeldav grupp ja aja vältel, mis ei ületa inimese keskmist eluiga või väga sageli palju lühemat aega. Ta esitab grupile tema enese kujundit, mis küll muidugi hargneb ajas , kuivõrd jutt on grupi enese minevikust, ometi sellisel viisil, et ta tunneb enese ära üksteist välja vahetavates piltides. Kollektiivne mälu – see on sarnasuste pilt , mis loomulikult kujutab enesele ette, et grupp jääb, ja jääb ühesuguseks, kuna ta sihib oma vaate grupile, muutusid aga grupi suhted ja kontaktid teistega. Kuivõrd grupp on ikka see ja sama, on tarvis, et muutused oleksid silmanähtavad: muutused , st grupis aset leidnud sündmused muunduvad ise sarnasusteks - nende roll seisneb selles, et erinevatest külgedest näidata ühesugust sisu – grupi enese erinevaid fundamentaalseid jooni.
Kuhu võiks nostalgiline pööre meid praeguses „tõejärgses ajas“ viia?
Vene filosoof Jevgeni Novikov (s.1983), on noore mehe südikusega ette võtnud katse välja tuua, milleks nostalgia kui selline hää võiks olla http://www.proza.ru/2006/12/26-176
Kontsentraadi tema leitust panin Google docsi ülalviidatud slaidikomplekti, aga toon ära ka siin:
Akad. A.Gusseinov. Moralistid ammutavad ideaale minevikust
Nostalgia eetiline mõte, selle roll kõlbeliste otsuste tegemisel
Nostalgia – kõlbeline refleksioon
Nostalgial on positiivne roll inimese ja ühiskonna elus:
• Soodustab Minuisesuse/Meieisesuse (identiteedi ) kinnistumist
• Tugevdab sidet varasemate eluetappidega, “juurtega”
• Kujundab eetilisi ideaale, säilitab minevikuväärtusi,
tagab traditsioonide kestmist
• Lepitab ühiskondlikus teadvuses mineviku olevikuga
• Stabiliseerib oponentide suhteid vaidlustes (ühise mineviku kaudu murrab suhtlusbarjääre)
Enne asumist maiklubi kolmanda teema kajastamise kallale on küllap tarvis üle korrata, et kogu see aeg, kui ma seda Ihalusvalumeenutuse peatükki kirjutasin, kaasnesid sellega turgatused, et kõik see on väga tugevalt seotud Valdur Mikita raamatute ja Agu etnoaktivismi käsitlustega tema ExInimese blogis http://exinimene.blogspot.com.ee/ . Milles need seosed ja sidemed konkreetselt väljenduvad ja kuidas nad toimida võiksid või peaksid, seda ma praegu sõnades välja öelda ei oska. Tean, et Agu on arendanud hüstereesi ideed minevikuväärtuste taaselustamisel (taastamisvägi peaks olema vägevam kui algne loomisvägi). Aga siin tõuseb tänapäeval väe suuruse ja suuna probleemi kõrvale, ette või taha maiklubis seitsmendiku arutlusajast nõudnud
VAIMU JA VÕIMU LUGU JA VÄGI
Ka siis kui lausa hõõgvel rauaga
peaks hing su ihu läbi katsuma
ei või see enne temast lahti lasta
kui taltund vaim su tegu õnnistab
Vaimu ja võimu vahekorra teemaga lõpeb meie Talguakadeemia esimene „kursus“. Käesoleva kirjatüki esimesel joonisel reprodutseeritud teemade maatriksil on ta sõnastatud küll kui „Võimu väestamine“, kuigi kohe meistriklassi õppeplaani koostamisel mõtlesin selle lõppu küsimärgi.
Kui Maiklubis Markole tänavuste Märdimetsa töö- ja mõttetalgutele pakutavat võimalikku arutlusteemat ( Vaim ja Võim) veidi lahti rääkisin, tegi Ene sellesse hetke väga sobiliku nostalgilise pöörde, tuletades meelde möödunud sajandi kuuekümnendate aastate lõpus laineid löönud akadeemik Gustav Naani selleteemalisi kirjutisi ja esinemisi Eestis ja Moskvas.
GUSTAV NAAN. Võim ja vaim. Bürokraatia ja intelligents tänapäeva kodanlikus ühiskonnas . Looming 1969/12, lk. 1856-1872, 1875-1878. https://gnaan.wordpress.com/2010/03/12/voim-ja-vaim/
See artikkel peaks ka noorematele talgujatele olema huvitav lugeda, hoolimata sellest, et ajastuomaselt on selles vaimu ja võimu ja nende kandjaid käsitletud klassiühiskonna taustal ja vaid toonasele „pahelisele kapitalismimaailmale“ omasena.
Siia juurde on hea lisada toona juba aktiivselt Eestis toimetava väliseestlasest ajakirjaniku, hiljem Arnold Rüütli välisnõunikuna tegutsenud Hellar Grabbi (s.1929) lakoonilise, aga samas asja tuuma täpselt tabava hinnangu Naani ettekandele Kirjanike majas 1986.aastal:
„Naan rääkis, et bürokraatia poolt surutakse teadusele, kunstile ja kirjandusele peale õpetlik ja standardne funktsioon, mis on vastuolus nende ülesande ja olemusega. Teadus aga, samuti ka kunst ja kirjandus, saavutab suuremaid tulemusi, kui ta ei ole elulähedane, vaid abstraktne. Neid mõtteid esitades ehitas Naan küberneetilised, geneetilised ja tundeelulised mudelid intelligentsi ja bürokraatia funktsioonide jaoks. Seda kuulates oli Grabbi hämmastunud lektori sellisest ebastandardsest ja edumeelsest mõttelennust.[64] Hellar Grabbi Kirjnika majas Naan 1968
Et mitte Märdimetsal loodetavasti lahti minevat arutelu „kinni rääkida“, teen siinkohal maiklubi kajastuses peatuse. Seni kajastamata jäänud neli teemat , mis tol maiõhtul võtsid enda alla kolmandiku kahest arutelutunnist, luban ette võtta nii, et nende kajastus ikka nädalakese enne järgmist klubiõhtut teie e-postkastidesse jõuab.
Seekord on lugu selline, et kes soovib ka klubiõhtut kajastava kirjatüki ALGUST lugeda, klikkigu siia:
https://www.scribd.com/document/348492823/Maiklubi-Toe-Ja-Vae-jarjest-1
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Re: 9.MAI KLUBIÕHTUL
Meeldetuletuseks: Maiklubi kajastuse esimeses osas käsitlesime kolme teemat, mille arutamine hõivas kaks kolmandiku klubiõhtust: https://www.scrib+d.com/document/348492823/Maiklubi-Toe-Ja-Vae-jarjest-1
Teises osas võtan ette neli teemat, mille arutamisele kulus kokku 1/3 kahetunnisest klubiõhtust:
https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=a2274ce5-4312-4956-8bd9-a5c0aaca5d0a
1. Koolitajate koolitus (Salvestuse 3.min – 11.min)
3. Jaan Valsiner psühholoogiast, psühholoogidest ja nende vahenditest (28.min – 36.min)
4. Inimeste pöörded pöördelisesl ajas ( 36.min – 47.min)
7. Holistiline mõõde ( 1h32min – 1h43min)
Aga selle kajastuse kirjutamisele avaldasid päris suurt mõju ka vahepeal aset leidnud sündmused - 20.mai Märdimetsa VIII töö- ja mõttetalgud ning kaks „kolmikkohtumist internetis“: 25. mail ja 1.juunil , kus Agu kutsutud kolmandaks vestluskaaslaseks oli Pjotr Mihhailovitš Koroljov Komi-Permi piirkonna keskusest Kudõmkarist.
Pjotr kohtus Štšedrovitskiga 1984.aasta jaanuaris ja hakkas sellest ajast osalema orgtegevuslike mängude korraldamises. Agu sai Pjotriga sõbraks Jekaterinburgi Navigatsija foorumi vahendusel neli aastat tagasi. Seejärel olen ka mina Agu initsiatiivil temaga varem mõned korrad Skype´is kohtunud. Küll aga on mulle näoraamatu vahendusel andnud palju mõttematerjali Pjotri toimetatav tema enda ja teiste autorite artikleid ja raamatuid koondav Studia Korolevae . Nagu kohe veendute, kehtib öeldu ka käesoleva kirjatüki suhtes.
Nii nagu esimeseski osas, ei järgi ma ka selles kajastuses teemade ajalist järgnevust, vaid võtan need seekord ette lausa tagurpidi pööratutena. Miks neid sedapidi „õigem“ on reastada? Loodan, et kui olete selle kirjatüki läbi lugenud, jääte minuga nõusse, et säärasel ümberpaigutusel asetuvad teemad üksteise suhtes sobivamasse loogilisse ritta.
HOLISTILINE MÕÕDE
Talguakadeemia meistriklassis pakkus Ene Avatuskerilaua kavandamise käigus välja idee, et lisaks meie kolmemõõtmelisele põhiraamistikule (aineline, psühholoogiline ja sotsiaalne / kontseptuaalne, strateegiline, keskkondlik ja muud sellised 3x3 maatriksid) oleks mõttekas juurde võtta neljas - holistiline mõõde.
Avatuskerilaua IV osas „Teine vaade Umweltkorrusele“ https://docs.google.com/presentation/d/1YfkOnxcQ_Zv7SZdHkUKikvYhQ3SskhEy1W1QHv0b1ic/edit#slide=id.p34
panin ette siduda holistlik ja inimlik mõõde omavahel selliselt, nagu seda on teinud Universumi antropokosmilise mudeli arendajad E.Morin, G.Bateson, V.Aršinov
https://www.scribd.com/document/338397329/Teel-kommunikatiivsele-solidaarsuse-Ja-altruismi-Universumile
Maiklubis tõstis aga klubimeister Juss „holistika“ teema lahtirääkimise vajaduse taas päevakorda ja sai Enelt nõusoleku, et ta teeb Märdimetsal sellest meile ettekande.
Ja nii saigi seekordsete Märdimetsa talgute mõttetöise osa aluseks Ene ettekanne „ Maatriksid-mudelid ja holistlikkus“:
https://talgujad.forum.co.ee/t487-mardimetsa-viii-too-ja-mottetalgud
https://docs.google.com/presentation/d/15N13mCcRcb3gWZ38r1MmrOMHImMoVQuyvaZPa6n5z90/edit#slide=id.p4
Ene ettekande preambulaks oli kosmoloogide jõudmine tõdemuseni, et Universum on vastupidiselt teadlaste varasematele ettekujutustele meie jaoks põhiliselt „üks tume maa“: Vaid mõni protsent ainest ja energiast on meile „nähtavad“. Ja sestap on alust loota, et meid ootavad ees tohutud muutused meie senistes arusaamades „maailmast ja sellest, mis seal sees leida on.“
Siin tulebki see koht, kus „Studia Korolevae“ mul aitab Ene ettekandele täiendust pakkuda. Koroljovilt leidsin viite kosmoloog Lev Markovitš Gindilise raamatule „Teaduslik ja metateaduslik teadmine“ ja artiklile „Teadus sajandite piiril – väljakutsed ja probleemid“
Гиндилис Лев Миронович .Научное и метанаучное знание. – М.: Дельфис, 2012. – 576 с.
http://cyberleninka.ru/article/n/nauka-na-rubezhe-vekov-vyzovy-i-problemy
Актуальные вопросы развития науки и образования в едином поле Культуры (Материалы 7-й Международной научно-практической конференции). Севастополь: Изд-во «СевНТУ», 2006. С. 57–72
See eakas ja põhjalik tähetark ennustab nagu Enegi, et tänapäeva teaduse piirialadel, mis lahutavad teda Tundmatust, Mittetunnetatust, on tekkimas Uue Teadmise, Uue Teadusliku Paradigma võrsed.
L.Gindilis toob selle kohta näiteid füüsikalise teadmise alalt:
1. Füüsikaline vaakum kui Peene Maailma piir: Füüsikalise maailma primaarseks mateeriaks on plasma . Ometi pole see viimane meile tuntud mateeria gradatsioon. Füüsikaline Universum tekib vaakumist. Vaakum pole tühjus, vaid eriline mateeria olek. Vaakumit võib kujutada kui mateeria piirolekut, mis eraldab füüsikalist reaalsust tema piiride taga asuvate nn peente energiate maailmadest
2.Teadmiste integratsioon. Tendents põhimõistete ja teooriate integratsioonile, püüd nelja vastasmõju (elektromagnetilise, nõrga, tugeva ja gravitatsioonilise) ühendamisele läbi ühtse universaalse füüsikalise vastasmõju (Superühenduse teooria) nõuab mitmemõõtmelise ruumi sisseviimist, mis omakorda peaks olema „täidetud“ kaasaja teadusele tundmatute mateeria vormidega.
3. Globaalne evolutsionism. Otsustav moment: Maailma paisumine ja kosmoloogiline teooria Universumi evolutsioonist tervikuna. Evolutsioonifenomeni universaalsus. NB! Ka evolutsiooniprotsessid ise evolutsioneeruvad, sealt küsimus Kosmilisest Mõistusest ja tema rollist Universumi evolutsioonis.
4.Antroopsusprintsiip - Universumi tähtsaimatel „globaalsetel“ omadustel tervikuna, mitte üksikosadel, on seos elu ja tunnetava subjekti tekkimisega.
5.Kosmilised hierarhiad. Maaväliste tsivilisatsioonide otsingud (SETI) on ajendanud käsitlema kõrgelt arenenud tsivilisatsioonide loomingulisi võimalusi. Globaalne evolutsionism, antroopsusprintsiip ja maavälise mõistuse otsingud võimaldavad eri külgedest läheneda ettekujutusele kosmose ehitajate hierarhia olemasolust (Roerichi Elava Eetika õpetuse alusele) .
Ene ettekande põhiline mõte ja väärtus väljendub aga minu meelest selles, kui ilusti ta viib läbi pöörded maailmakõiksuselt kasvatusfilosoofiale ja sealt inimesele - tema „pärisvajaduseni“ – olla inimlik.
Olla inimlik, see tähendab olla teadlik oma tegudes, nende tagajärgedes, olla süüdiv, olla südametunnistusega.
Olla inimlik tähendab olla vajalik inimesele. Homo homini opus est!
NB! See ei ole sama, mis olla vajalik mutrike tänapäeva tsivilisatsiooni megamasinas!
Olla inimlik tähendab olla sõbralikus ühenduses teiste inimestega.
Sedaviisi „reaaliast“ alustades ja „humanitaariaga“ lõpetades oskas Ene meisterlikult kokku viia Kosmose ja Inimese, tuues seejuures oskuslikult välja eelmise talgujate aasta „holistlikkuse ilmingud.“
Lõpuni saab seda kirjatükki lugeda Scribdist:
https://www.scribd.com/document/350504411/Maiklubi-Toe-Ja-Vae-Jarjest-2-Holistiline-Moode
Teises osas võtan ette neli teemat, mille arutamisele kulus kokku 1/3 kahetunnisest klubiõhtust:
https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=a2274ce5-4312-4956-8bd9-a5c0aaca5d0a
1. Koolitajate koolitus (Salvestuse 3.min – 11.min)
3. Jaan Valsiner psühholoogiast, psühholoogidest ja nende vahenditest (28.min – 36.min)
4. Inimeste pöörded pöördelisesl ajas ( 36.min – 47.min)
7. Holistiline mõõde ( 1h32min – 1h43min)
Aga selle kajastuse kirjutamisele avaldasid päris suurt mõju ka vahepeal aset leidnud sündmused - 20.mai Märdimetsa VIII töö- ja mõttetalgud ning kaks „kolmikkohtumist internetis“: 25. mail ja 1.juunil , kus Agu kutsutud kolmandaks vestluskaaslaseks oli Pjotr Mihhailovitš Koroljov Komi-Permi piirkonna keskusest Kudõmkarist.
Pjotr kohtus Štšedrovitskiga 1984.aasta jaanuaris ja hakkas sellest ajast osalema orgtegevuslike mängude korraldamises. Agu sai Pjotriga sõbraks Jekaterinburgi Navigatsija foorumi vahendusel neli aastat tagasi. Seejärel olen ka mina Agu initsiatiivil temaga varem mõned korrad Skype´is kohtunud. Küll aga on mulle näoraamatu vahendusel andnud palju mõttematerjali Pjotri toimetatav tema enda ja teiste autorite artikleid ja raamatuid koondav Studia Korolevae . Nagu kohe veendute, kehtib öeldu ka käesoleva kirjatüki suhtes.
Nii nagu esimeseski osas, ei järgi ma ka selles kajastuses teemade ajalist järgnevust, vaid võtan need seekord ette lausa tagurpidi pööratutena. Miks neid sedapidi „õigem“ on reastada? Loodan, et kui olete selle kirjatüki läbi lugenud, jääte minuga nõusse, et säärasel ümberpaigutusel asetuvad teemad üksteise suhtes sobivamasse loogilisse ritta.
HOLISTILINE MÕÕDE
Talguakadeemia meistriklassis pakkus Ene Avatuskerilaua kavandamise käigus välja idee, et lisaks meie kolmemõõtmelisele põhiraamistikule (aineline, psühholoogiline ja sotsiaalne / kontseptuaalne, strateegiline, keskkondlik ja muud sellised 3x3 maatriksid) oleks mõttekas juurde võtta neljas - holistiline mõõde.
Avatuskerilaua IV osas „Teine vaade Umweltkorrusele“ https://docs.google.com/presentation/d/1YfkOnxcQ_Zv7SZdHkUKikvYhQ3SskhEy1W1QHv0b1ic/edit#slide=id.p34
panin ette siduda holistlik ja inimlik mõõde omavahel selliselt, nagu seda on teinud Universumi antropokosmilise mudeli arendajad E.Morin, G.Bateson, V.Aršinov
https://www.scribd.com/document/338397329/Teel-kommunikatiivsele-solidaarsuse-Ja-altruismi-Universumile
Maiklubis tõstis aga klubimeister Juss „holistika“ teema lahtirääkimise vajaduse taas päevakorda ja sai Enelt nõusoleku, et ta teeb Märdimetsal sellest meile ettekande.
Ja nii saigi seekordsete Märdimetsa talgute mõttetöise osa aluseks Ene ettekanne „ Maatriksid-mudelid ja holistlikkus“:
https://talgujad.forum.co.ee/t487-mardimetsa-viii-too-ja-mottetalgud
https://docs.google.com/presentation/d/15N13mCcRcb3gWZ38r1MmrOMHImMoVQuyvaZPa6n5z90/edit#slide=id.p4
Ene ettekande preambulaks oli kosmoloogide jõudmine tõdemuseni, et Universum on vastupidiselt teadlaste varasematele ettekujutustele meie jaoks põhiliselt „üks tume maa“: Vaid mõni protsent ainest ja energiast on meile „nähtavad“. Ja sestap on alust loota, et meid ootavad ees tohutud muutused meie senistes arusaamades „maailmast ja sellest, mis seal sees leida on.“
Siin tulebki see koht, kus „Studia Korolevae“ mul aitab Ene ettekandele täiendust pakkuda. Koroljovilt leidsin viite kosmoloog Lev Markovitš Gindilise raamatule „Teaduslik ja metateaduslik teadmine“ ja artiklile „Teadus sajandite piiril – väljakutsed ja probleemid“
Гиндилис Лев Миронович .Научное и метанаучное знание. – М.: Дельфис, 2012. – 576 с.
http://cyberleninka.ru/article/n/nauka-na-rubezhe-vekov-vyzovy-i-problemy
Актуальные вопросы развития науки и образования в едином поле Культуры (Материалы 7-й Международной научно-практической конференции). Севастополь: Изд-во «СевНТУ», 2006. С. 57–72
See eakas ja põhjalik tähetark ennustab nagu Enegi, et tänapäeva teaduse piirialadel, mis lahutavad teda Tundmatust, Mittetunnetatust, on tekkimas Uue Teadmise, Uue Teadusliku Paradigma võrsed.
L.Gindilis toob selle kohta näiteid füüsikalise teadmise alalt:
1. Füüsikaline vaakum kui Peene Maailma piir: Füüsikalise maailma primaarseks mateeriaks on plasma . Ometi pole see viimane meile tuntud mateeria gradatsioon. Füüsikaline Universum tekib vaakumist. Vaakum pole tühjus, vaid eriline mateeria olek. Vaakumit võib kujutada kui mateeria piirolekut, mis eraldab füüsikalist reaalsust tema piiride taga asuvate nn peente energiate maailmadest
2.Teadmiste integratsioon. Tendents põhimõistete ja teooriate integratsioonile, püüd nelja vastasmõju (elektromagnetilise, nõrga, tugeva ja gravitatsioonilise) ühendamisele läbi ühtse universaalse füüsikalise vastasmõju (Superühenduse teooria) nõuab mitmemõõtmelise ruumi sisseviimist, mis omakorda peaks olema „täidetud“ kaasaja teadusele tundmatute mateeria vormidega.
3. Globaalne evolutsionism. Otsustav moment: Maailma paisumine ja kosmoloogiline teooria Universumi evolutsioonist tervikuna. Evolutsioonifenomeni universaalsus. NB! Ka evolutsiooniprotsessid ise evolutsioneeruvad, sealt küsimus Kosmilisest Mõistusest ja tema rollist Universumi evolutsioonis.
4.Antroopsusprintsiip - Universumi tähtsaimatel „globaalsetel“ omadustel tervikuna, mitte üksikosadel, on seos elu ja tunnetava subjekti tekkimisega.
5.Kosmilised hierarhiad. Maaväliste tsivilisatsioonide otsingud (SETI) on ajendanud käsitlema kõrgelt arenenud tsivilisatsioonide loomingulisi võimalusi. Globaalne evolutsionism, antroopsusprintsiip ja maavälise mõistuse otsingud võimaldavad eri külgedest läheneda ettekujutusele kosmose ehitajate hierarhia olemasolust (Roerichi Elava Eetika õpetuse alusele) .
Ene ettekande põhiline mõte ja väärtus väljendub aga minu meelest selles, kui ilusti ta viib läbi pöörded maailmakõiksuselt kasvatusfilosoofiale ja sealt inimesele - tema „pärisvajaduseni“ – olla inimlik.
Olla inimlik, see tähendab olla teadlik oma tegudes, nende tagajärgedes, olla süüdiv, olla südametunnistusega.
Olla inimlik tähendab olla vajalik inimesele. Homo homini opus est!
NB! See ei ole sama, mis olla vajalik mutrike tänapäeva tsivilisatsiooni megamasinas!
Olla inimlik tähendab olla sõbralikus ühenduses teiste inimestega.
Sedaviisi „reaaliast“ alustades ja „humanitaariaga“ lõpetades oskas Ene meisterlikult kokku viia Kosmose ja Inimese, tuues seejuures oskuslikult välja eelmise talgujate aasta „holistlikkuse ilmingud.“
Lõpuni saab seda kirjatükki lugeda Scribdist:
https://www.scribd.com/document/350504411/Maiklubi-Toe-Ja-Vae-Jarjest-2-Holistiline-Moode
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele