Võrgu iseloomustajad
2 posters
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Võrgu iseloomustajad
Võrgust oleme siin foorumis mõned korrad kirjutanud
https://talgujad.forum.co.ee/t354-netokraatia-selle-filosoofia
https://talgujad.forum.co.ee/t374-vorguuhiskonna-seletajad-kullalt-juhuslik-pilt
Sotsiaalses võrgus eraldatakse mitmesuguseid tsoone.
6 käepigistuse väike maailm
globaalne küla
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation
Suvalise kahe inimese keskmine kaugus tänapäevases maailmas on ahel, pikkusega 6 sammu, (käepigistus, tutvussuhet)
Seda on eksperimentaalselt 20-saj teisel poolel tõestatud
NB!
Jutt on keskmisest kaugusest! Maailmas on mitmeid kommunikatsiooniliselt eraldunud klastreid, nende liikmeteni jõudmise maailma keskmine suhtlusahel palju pikem. (Dzunglisuguharu, mõne vangilaagri kontingent, väga erinevate keelte kasutajad ) Sealjuures klastri sees võib toimida väga tihe võrk - kas või ühe käepigistuse kauguse iga klastri liikmeni.
4 sammu on keskmine kaugus internetikasutajate vahel.
Twitter ja facebooki võrgus on tuvastatud keskmine kaugus natuke üle 4.
http://arxiv.org/abs/1111.4570v3
3. sammune keskmine mõjutusahel.
Inimese mingi kvaliteet mõjutab tema suhtlusringi keskmiselt kuni 3 suhtlusastme kauguseni. Veel kaugemate tuttaavate-tuttavateni inimese kvaliteet ei jõua, hajub täiesti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_degrees_of_influence
http://www.nytimes.com/2009/09/13/magazine/13contagion-t.html?pagewanted=4&_r=2&em&
Kõrgekvaliteedilise suhtlusvõrgu tsoon.
See on keeruline teema.
Kõigi osaliste omavahel näost-näkku suhtluse ring on see, ühes kambas "puuda soola söönute" ring. Võimalik, et mõnedele tingimustele, mõnede teemade puhul kuuluvad kvaliteetsesse tsooni ka pikemad ahelad? Kas teadusinfo keskond?
Paljudes võrguteoreetilistes arutlustes jäävad lüli kvaliteedi probleemid avamata. Näiteks 6-sammu mudelis on peresidemed ja põgusa tutvuse sidemed sama kaaluga.
Internetti kohta kasutatakse mõistet - laia kanaliline. Naturaalsel näost näkku suhtlemisel võib siis ka öelda - maksimaalselt lai kanal on, kui kõik teemassesobivad meeled on kasutusel, keel arusaadav. Võib olla, et isegi "kanal on üleliia lai", partnerite vahel levib ka selline info, mis "liigub peale kauba", mille levimisest osaleja ise soovib hoiduda.
kvaliteedi seisukohast oskaks hetkel nimetada kaht aspekti.
-Kanali laius või kanalite arv
-Protokolli järgimise täiuslikkus. (Kuivõrd osalejatel on oskus või tava pidada kinni täiuslikkust tingivatest reeglitest, rütmist jne...)
Kõrgekvaliteedilises suhtluses, kus toimub laiakanaliline ja refleksiivne kommunikatsioon, on kõik palju mitmetähenduslikum. Sõlmuvad ja mõjutustes on väga erinevad kihid (kanalid, teemad vms). Ainult väiksest osa sellest buketist suudame ise tähele panna ja adekvaatselt reflekteerida. Meil pole lihtsalt selleks mahti.
Rühmatöös näiteks rühmadünaamika tajumine.
Sotsiaalsete võrkude uurimine saigi võimalikuks alles viimastel kümnenditel, arvutivõrkude ja arvutimodelleerimise ajastul. Kõrgekvaliteedilise suhtluse tsoonis toimuvad protsessid on keerulised ja kõikehõlmavaid mudeleid siin ei saagi oodata.
Siiski on selgunud mitmeid asju, mis ka Talgujate praktikat võimaldavad selgemalt mõista.
https://talgujad.forum.co.ee/t354-netokraatia-selle-filosoofia
https://talgujad.forum.co.ee/t374-vorguuhiskonna-seletajad-kullalt-juhuslik-pilt
Sotsiaalses võrgus eraldatakse mitmesuguseid tsoone.
6 käepigistuse väike maailm
globaalne küla
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation
Suvalise kahe inimese keskmine kaugus tänapäevases maailmas on ahel, pikkusega 6 sammu, (käepigistus, tutvussuhet)
Seda on eksperimentaalselt 20-saj teisel poolel tõestatud
NB!
Jutt on keskmisest kaugusest! Maailmas on mitmeid kommunikatsiooniliselt eraldunud klastreid, nende liikmeteni jõudmise maailma keskmine suhtlusahel palju pikem. (Dzunglisuguharu, mõne vangilaagri kontingent, väga erinevate keelte kasutajad ) Sealjuures klastri sees võib toimida väga tihe võrk - kas või ühe käepigistuse kauguse iga klastri liikmeni.
4 sammu on keskmine kaugus internetikasutajate vahel.
Twitter ja facebooki võrgus on tuvastatud keskmine kaugus natuke üle 4.
http://arxiv.org/abs/1111.4570v3
3. sammune keskmine mõjutusahel.
Inimese mingi kvaliteet mõjutab tema suhtlusringi keskmiselt kuni 3 suhtlusastme kauguseni. Veel kaugemate tuttaavate-tuttavateni inimese kvaliteet ei jõua, hajub täiesti.
http://en.wikipedia.org/wiki/Three_degrees_of_influence
http://www.nytimes.com/2009/09/13/magazine/13contagion-t.html?pagewanted=4&_r=2&em&
Kõrgekvaliteedilise suhtlusvõrgu tsoon.
See on keeruline teema.
Kõigi osaliste omavahel näost-näkku suhtluse ring on see, ühes kambas "puuda soola söönute" ring. Võimalik, et mõnedele tingimustele, mõnede teemade puhul kuuluvad kvaliteetsesse tsooni ka pikemad ahelad? Kas teadusinfo keskond?
Paljudes võrguteoreetilistes arutlustes jäävad lüli kvaliteedi probleemid avamata. Näiteks 6-sammu mudelis on peresidemed ja põgusa tutvuse sidemed sama kaaluga.
Internetti kohta kasutatakse mõistet - laia kanaliline. Naturaalsel näost näkku suhtlemisel võib siis ka öelda - maksimaalselt lai kanal on, kui kõik teemassesobivad meeled on kasutusel, keel arusaadav. Võib olla, et isegi "kanal on üleliia lai", partnerite vahel levib ka selline info, mis "liigub peale kauba", mille levimisest osaleja ise soovib hoiduda.
kvaliteedi seisukohast oskaks hetkel nimetada kaht aspekti.
-Kanali laius või kanalite arv
-Protokolli järgimise täiuslikkus. (Kuivõrd osalejatel on oskus või tava pidada kinni täiuslikkust tingivatest reeglitest, rütmist jne...)
Kõrgekvaliteedilises suhtluses, kus toimub laiakanaliline ja refleksiivne kommunikatsioon, on kõik palju mitmetähenduslikum. Sõlmuvad ja mõjutustes on väga erinevad kihid (kanalid, teemad vms). Ainult väiksest osa sellest buketist suudame ise tähele panna ja adekvaatselt reflekteerida. Meil pole lihtsalt selleks mahti.
Rühmatöös näiteks rühmadünaamika tajumine.
Sotsiaalsete võrkude uurimine saigi võimalikuks alles viimastel kümnenditel, arvutivõrkude ja arvutimodelleerimise ajastul. Kõrgekvaliteedilise suhtluse tsoonis toimuvad protsessid on keerulised ja kõikehõlmavaid mudeleid siin ei saagi oodata.
Siiski on selgunud mitmeid asju, mis ka Talgujate praktikat võimaldavad selgemalt mõista.
Viimati muutis seda agu (Teis Juul 02, 2013 4:37 pm). Kokku muudetud 2 korda
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Intellektuaalsed võrgud sotsiaalsete hulgas
Agu selle postitusega seostub päris kenasti mu eile Scribdi üles pandud kirjatükike Randall Collinsi „Filosoofiate sotsioloogia“ vene keelde tõlkija novosibirsklase Nikolai Rozovi eessõnast sellele raamatule. http://www.scribd.com/doc/151047776/ENESETEADVUSTUS-VERSUS-ENESEMAARATLUS Rozov kirjeldab seal ka Collinsi enda sidemeid „intellektuaalsete võrkude mudeli termineis“. N.Rozov ütleb näiteks, et Collins on kõigest kahe võrgusammu kaugusel kõigist Viini ringi liikmeist, et ta on Max Weberi „võrklapselaps“ läbi Parsonsi jne. Rozov võtab selle osa oma sissejuhatusest kokku sõnadega, et Collinsil on olnud väga soodne tsentraalne positsioon erinevate võrkude (sotsioloogide, filosoofide, politoloogide, ajaloolaste, psühholoogide) ristumiskohas. Collinsi loomingus on kõik vastavad ingrediendid esindatud, kusjuures mitte eklektilise seguna, vaid mikro-, meso- ja makrosotsiaalsete teooriate selgepiirilise hoonena.
Viimati muutis seda Valdo (Kolm Juul 03, 2013 5:20 pm). Kokku muudetud 1 kord
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Re: Võrgu iseloomustajad
See Valdo osutatud Collins on tõepoolest muljetavaldav. vähemalt legend on muljetavaldav. Collinsi võrku käsitlev raamat on ülikooli raamatukogus olemas inglise keelsena ja laenutustähtaeg ületatud juba 2 aastat tagasi.
Leidsin ühe ameeriklase, kellel võrku pandud Collinsi raamatus kirjeldatud võrk, kahe ribana. 12 punkti kirjas pidavat sellise riba väljatrükk olema 12 m pikk. 8 p siis 8m.
http://people.cohums.ohio-state.edu/scharp1/Kevin%20Scharp%20-%20%20Diagrams.htm
Leidsin ühe ameeriklase, kellel võrku pandud Collinsi raamatus kirjeldatud võrk, kahe ribana. 12 punkti kirjas pidavat sellise riba väljatrükk olema 12 m pikk. 8 p siis 8m.
http://people.cohums.ohio-state.edu/scharp1/Kevin%20Scharp%20-%20%20Diagrams.htm
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Re: Võrgu iseloomustajad
Üksjagu võrkude loogikast saab seletada klastriloogikaga. Püüan keskenduda mõistetel
-klaster
-maailmavaateline klaster
-"tervel mõistuse" sidususel põhinev võrgustik - eriline klaster.
Klaster
Võrgusotsioloogide üks meelismudeleid - 6-sammu teooria e väikese maailma mudel on keskmine - statistiline. Tegelikult on maailmas mitmesuguseid isoleeritud gruppe (klastreid), mis grupi sees võivad olla seotud väga tihedalt aga väljapoole praktiliselt suletud.
Võtame näiteks kinnipeetavad kusagil Siberi vangilaagris.
Ühel kinnipeetaval Ivanil on vaja saata sõnum teisele kinnipeertavale Jorge-le kuhugi Mehhiko vanglasse. Muidugi - hierarhilst süsteemi kasutades võib side olla üsna lühike: Ivan-tema vanglaülem-vene siseminister-mehhiko siseminister-Jorge laagriülem-Jorge. 5 sammuline ahl. Seda ahelat ei saa aga kasutada, administratsioon ongi vangide isoleerimiseks. Terve 5-sammuse ahela äraostmine oleks üle mõistuse kallis ja arvatavasti üldse võimatu. Reaalne alternatiiv oleks muidugi allmaailma hierarhia kasutamine.
Need mõlemad ongi hierarhiad. Aga - 6 sammu seadus ei käsitle hierarhiaid vaid nn "tavaliste inimeste" võrgustikku, edastatav info pannakse liikuma nagu piljardi pall, seda augule järjest lähemale lüües. Eksperimentides kirjeldatakse, et sageli hakkab seos ümber lõppadresaadi selle lähinaabruses edasi tagasi põrgatuma, enne kui leiab kanali. Analoogiliselt, nagu piljardi kuuli aukuajamisel on tavaline lõpus edasi-tagasi löömine.
Enamasti moodustub klaster geograafilistel põhjustel, organisatsiooniliselt või tavade tõttu.
Maailmavaateline klaster.
Parteilisi või ametialaseid ühendusi võib vaadelda ka klastrisarnaste moodustistena. Parteilased suhtlevad võõrastega kommunaalsel või emotsionaalsel tasandil aga teatud olulistel teemades ei mõista üksteist, nagu erinevad maailmad. Talgujate puhul käsitletud küsimus - kes on sees, kes väljas. Maailmavaatelise klastri puhul on tajutav omasid teistest lahutav piir ja sageli probleem selle piiri ületamise sooviga seoses, soov ekspansiooniks - püüd haarata ja muuta rohkem teisi omadeks.
Meelde on jäänud soomlase Jari Kaivo-Oja väide:
See on praegu muidugi loogiline spekulatsioon, millele võimalik leida nii jaa kui ei väiteid.
Meie senises elukorralduses toimivad eri maailmavaadete klastreid ühendavad niidid neutraalsete või kommunaalsete teemade tasandil.
Näiteks - kaks venda sõjas eri vaenupooltel. Vastasrinnete kommunikatsioon toimub hävitavas, destruktiivses laadis ja enamasti statistiliselt, mitte isikuliselt. Kaasaja sõjas hävitatakse seda keda lihtsam hävitada, suhteliselt harva(?) nimeliselt.
Venna-suhteid ja muid sidemeid vastaspoole sees saab kasutada peenekoelisemate operatsioonide teostamiseks. Luure, diversioon. Vaenustiilis - üks vend kontakteerub oma ideoloogia positsioonilt teise vennaga, mõjutab teda. Ühe poole kangelane saavutab teisel poolel reetmise, kokkuvõttes konflikti süvenemise või lahendamise ühe poole kasuks.
Kas toimub mõnikord ka teineteisst eitavate klastrite lähenemine või süntees neutraalse kommunikatsiooni kaudu? Peaks olema võimalik aga head näidet ei oska tuua.
"Terve mõistus" kui suurima klastri maailamaade. See on elus pidevalt kohal ja kõigil "kiiksuga" klastritel tuleb sellega arvestada. Tüüpülesanne - kuidas korraldada kommunikatsiooniline ekspansioon omast kiiksuklastrist terve mõistuse klastrisse. ja märgata, kuivõrd me ise tervest mõistusest mõjutatud oleme, otse või läbi vahendajate.
Sellest kirjutab huvitavalt Дункан Уоттс: Здравый смысл врет.
http://www.litmir.net/br/?b=163396&p=1
Эта квантово-запутанная жизнь
Введение Социолог просит прощения
Часть I Здравый смысл
Глава 1 Миф о здравом смысле
Глава 2 Размышления о мышлении
Глава 3 Мудрость (и безумие) толпы
Глава 4 Особенные люди
Глава 5 Оказывается, прошлое – не такой уж хороший учитель
Глава 6 Мечта о точных прогнозах
Часть II Нездравый смысл
Глава 7 Самые лучшие планы
Глава 8 Мера всех вещей
Глава 9 Справедливость и правосудие
Глава 10 Подлинная цель познания
Siinkirjeldatud kategooriatega võib vaadelda ka Talgujate praktikat. Järgmine kord
-klaster
-maailmavaateline klaster
-"tervel mõistuse" sidususel põhinev võrgustik - eriline klaster.
Klaster
Võrgusotsioloogide üks meelismudeleid - 6-sammu teooria e väikese maailma mudel on keskmine - statistiline. Tegelikult on maailmas mitmesuguseid isoleeritud gruppe (klastreid), mis grupi sees võivad olla seotud väga tihedalt aga väljapoole praktiliselt suletud.
Võtame näiteks kinnipeetavad kusagil Siberi vangilaagris.
Ühel kinnipeetaval Ivanil on vaja saata sõnum teisele kinnipeertavale Jorge-le kuhugi Mehhiko vanglasse. Muidugi - hierarhilst süsteemi kasutades võib side olla üsna lühike: Ivan-tema vanglaülem-vene siseminister-mehhiko siseminister-Jorge laagriülem-Jorge. 5 sammuline ahl. Seda ahelat ei saa aga kasutada, administratsioon ongi vangide isoleerimiseks. Terve 5-sammuse ahela äraostmine oleks üle mõistuse kallis ja arvatavasti üldse võimatu. Reaalne alternatiiv oleks muidugi allmaailma hierarhia kasutamine.
Need mõlemad ongi hierarhiad. Aga - 6 sammu seadus ei käsitle hierarhiaid vaid nn "tavaliste inimeste" võrgustikku, edastatav info pannakse liikuma nagu piljardi pall, seda augule järjest lähemale lüües. Eksperimentides kirjeldatakse, et sageli hakkab seos ümber lõppadresaadi selle lähinaabruses edasi tagasi põrgatuma, enne kui leiab kanali. Analoogiliselt, nagu piljardi kuuli aukuajamisel on tavaline lõpus edasi-tagasi löömine.
Enamasti moodustub klaster geograafilistel põhjustel, organisatsiooniliselt või tavade tõttu.
Maailmavaateline klaster.
Parteilisi või ametialaseid ühendusi võib vaadelda ka klastrisarnaste moodustistena. Parteilased suhtlevad võõrastega kommunaalsel või emotsionaalsel tasandil aga teatud olulistel teemades ei mõista üksteist, nagu erinevad maailmad. Talgujate puhul käsitletud küsimus - kes on sees, kes väljas. Maailmavaatelise klastri puhul on tajutav omasid teistest lahutav piir ja sageli probleem selle piiri ületamise sooviga seoses, soov ekspansiooniks - püüd haarata ja muuta rohkem teisi omadeks.
Meelde on jäänud soomlase Jari Kaivo-Oja väide:
DELFI 22. juuni 2012 15:28Jari Kaivo-Oja kirjutas:Tulevikus suhtlevad inimesed virtuaalkeeles, milleks on suures koguses 3D virtuaalmaailmaailma. Selle tagajärjel elavad inimrühmad justkui igaüks omaette universumis, mis eriti kokku ei puutu. "Nimetan seda multiversumiks,"..... "Ohuks saab see, et eri inimgruppidel tekib täiesti erinev tõde ja erinev elukogemus."
See on praegu muidugi loogiline spekulatsioon, millele võimalik leida nii jaa kui ei väiteid.
Meie senises elukorralduses toimivad eri maailmavaadete klastreid ühendavad niidid neutraalsete või kommunaalsete teemade tasandil.
Näiteks - kaks venda sõjas eri vaenupooltel. Vastasrinnete kommunikatsioon toimub hävitavas, destruktiivses laadis ja enamasti statistiliselt, mitte isikuliselt. Kaasaja sõjas hävitatakse seda keda lihtsam hävitada, suhteliselt harva(?) nimeliselt.
Venna-suhteid ja muid sidemeid vastaspoole sees saab kasutada peenekoelisemate operatsioonide teostamiseks. Luure, diversioon. Vaenustiilis - üks vend kontakteerub oma ideoloogia positsioonilt teise vennaga, mõjutab teda. Ühe poole kangelane saavutab teisel poolel reetmise, kokkuvõttes konflikti süvenemise või lahendamise ühe poole kasuks.
Kas toimub mõnikord ka teineteisst eitavate klastrite lähenemine või süntees neutraalse kommunikatsiooni kaudu? Peaks olema võimalik aga head näidet ei oska tuua.
"Terve mõistus" kui suurima klastri maailamaade. See on elus pidevalt kohal ja kõigil "kiiksuga" klastritel tuleb sellega arvestada. Tüüpülesanne - kuidas korraldada kommunikatsiooniline ekspansioon omast kiiksuklastrist terve mõistuse klastrisse. ja märgata, kuivõrd me ise tervest mõistusest mõjutatud oleme, otse või läbi vahendajate.
Sellest kirjutab huvitavalt Дункан Уоттс: Здравый смысл врет.
http://www.litmir.net/br/?b=163396&p=1
Эта квантово-запутанная жизнь
Введение Социолог просит прощения
Часть I Здравый смысл
Глава 1 Миф о здравом смысле
Глава 2 Размышления о мышлении
Глава 3 Мудрость (и безумие) толпы
Глава 4 Особенные люди
Глава 5 Оказывается, прошлое – не такой уж хороший учитель
Глава 6 Мечта о точных прогнозах
Часть II Нездравый смысл
Глава 7 Самые лучшие планы
Глава 8 Мера всех вещей
Глава 9 Справедливость и правосудие
Глава 10 Подлинная цель познания
Siinkirjeldatud kategooriatega võib vaadelda ka Talgujate praktikat. Järgmine kord
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Network
Maailma veerekese pääl balansseerides/keerulisi süsteeme tudeerides sattusin Kurt Richardsoni kodulehel liikuva pildi peale, mis siia Agu postituste manu peaks passima:
http://kurtrichardson.com/Images/network_Movie.gif
http://kurtrichardson.com/Images/network_Movie.gif
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Re: Võrgu iseloomustajad
Enne Talgujate konkreetikat veel paar asja, mis vahepeal ette on jäänud.
Dunbari arvust on esitanud teksti permikomide kogumikus kirjutab Tšudinov. (Чудинов Эдуард Александрович – старший преподаватель кафедры математики и естественно-научных дисциплин филиала ФГБОУ ВПО «Удмуртский государственный университет» в г. Кудымкаре,)
Inglise antropoloog Robin Dunbar ( s.1947).väidab, et optimaalse sotsiaalse suhtluvõrgu osalejate piir on alati läbi aegade olnud umbes 150 osalejat. 150 ongi dunbari arv, küllalt laia +/- hälbimisvõimalusega. Dunbari ja teiste sellekohased avaldused on muidugi hinnangulised aga tehtud küllalt mahuka kogemuse üldistusena. Teiselt poolt jõutakse sageli selle arvu või piiri ümber arutledes küllalt huvitavate järeldusteni.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D0%BD%D0%B1%D0%B0%D1%80%D0%B0
http://ideas4future.info/2010/05/07/programma_v_mozgax/
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Teineseks leidsin vahepeal täiendavaid arutlusi nn "terve mõistuse" kui erilise klastri või maailmavaate kohta. Seda leidub nii keerukuse teoorias (Rachya Arzumanyan) kui ka Grigori Pomerantsil. Pomerants on tegelenud ka India religioonidega ja ta tarvitab laiemalt sealtkandist pärit terminit "maaja" - maakeeli seletaks ma seda populaarse üleüldise arvamusega või enesepettusega. Selline üldine terve mõistuse seisukoht on alati (ma arvan) olemas. Küllap on sellel täita elus oma osa - kas või hoida sünkroonis masside käitumist. Niimoodi saab kriitiline meel seletada horoskoopide uskumist ja toimimist. Pomerants kirjutab, millise õhinaga ta noore mehena sõjahulluse maajaga kaasa läks. Tal õnnestus ellu jääda ja saada sealt ka sügavaim elukool.
Grigori Pomerants kellele viitas FB hiljuti Korolev Permi-Komist, on väga kaasaegne ja väga sügav filosoof, hiljuti 95 aastaselt surnud vanamees. Pomerants kirjutab sisuliselt neidsamu mõtteid, mida Valdo ja mina siinsamas foorumis oma värskelt loetu kohta uuemast inimesekäsitusest oleme kirjutanud. Pomerantsi tekstides on aga pidevalt väga avameelne isiklik läbielamine iga asja juures.
http://levi.ru/guests/guests.php?id_catalog=28&id_position=663
Dunbari arvust on esitanud teksti permikomide kogumikus kirjutab Tšudinov. (Чудинов Эдуард Александрович – старший преподаватель кафедры математики и естественно-научных дисциплин филиала ФГБОУ ВПО «Удмуртский государственный университет» в г. Кудымкаре,)
Inglise antropoloog Robin Dunbar ( s.1947).väidab, et optimaalse sotsiaalse suhtluvõrgu osalejate piir on alati läbi aegade olnud umbes 150 osalejat. 150 ongi dunbari arv, küllalt laia +/- hälbimisvõimalusega. Dunbari ja teiste sellekohased avaldused on muidugi hinnangulised aga tehtud küllalt mahuka kogemuse üldistusena. Teiselt poolt jõutakse sageli selle arvu või piiri ümber arutledes küllalt huvitavate järeldusteni.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%BE_%D0%94%D0%B0%D0%BD%D0%B1%D0%B0%D1%80%D0%B0
http://ideas4future.info/2010/05/07/programma_v_mozgax/
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Teineseks leidsin vahepeal täiendavaid arutlusi nn "terve mõistuse" kui erilise klastri või maailmavaate kohta. Seda leidub nii keerukuse teoorias (Rachya Arzumanyan) kui ka Grigori Pomerantsil. Pomerants on tegelenud ka India religioonidega ja ta tarvitab laiemalt sealtkandist pärit terminit "maaja" - maakeeli seletaks ma seda populaarse üleüldise arvamusega või enesepettusega. Selline üldine terve mõistuse seisukoht on alati (ma arvan) olemas. Küllap on sellel täita elus oma osa - kas või hoida sünkroonis masside käitumist. Niimoodi saab kriitiline meel seletada horoskoopide uskumist ja toimimist. Pomerants kirjutab, millise õhinaga ta noore mehena sõjahulluse maajaga kaasa läks. Tal õnnestus ellu jääda ja saada sealt ka sügavaim elukool.
Grigori Pomerants kellele viitas FB hiljuti Korolev Permi-Komist, on väga kaasaegne ja väga sügav filosoof, hiljuti 95 aastaselt surnud vanamees. Pomerants kirjutab sisuliselt neidsamu mõtteid, mida Valdo ja mina siinsamas foorumis oma värskelt loetu kohta uuemast inimesekäsitusest oleme kirjutanud. Pomerantsi tekstides on aga pidevalt väga avameelne isiklik läbielamine iga asja juures.
http://levi.ru/guests/guests.php?id_catalog=28&id_position=663
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Re: Võrgu iseloomustajad
Võrguliste seaduspärasuste näitlikustamisel Talgujate kogemustega, pean tunnistama, et väga reljeefseid üheseid näiteid ei oska tuua. Pigem jäävad need seletused valdkonda, mida varem iseloomustasin mõistega "iskiku pimetäpp", mis igal isikul arvatavalt olemas. Teadaolevad võrgulikud argumendid ei käsitle eriti suhtuluskanalite laiust või kvaliteeti, hinnang jääb suuresti on/eiole tasemele, laskumata peenemate eristusteni. Talgujate silmast-silma praktik on sageli üsna laia suhtluskanaliga, kus kvaliteedierisused olulised.
Kordan neidsamu näiteid, mis ma foorumis paar aastat tagasi olen toonud:
Püüdsin tookord visandada ümber mõttetalgus osaleja olevat buketti isikutest, kes kõik teda mõjutavad. Tookord olen nimetanud koguaeg gruppi, praegu nimetaks indiviide.
Esimene viide osutab venekeelsele presentatsioonile, tekst audiofailis. See on ka põhjalikum kui järgmine, eestikeelne. Asjasse puutub slaid7.
http://talgujad.tartu.ee/metodoloogia/reality.ppt
https://talgujad.forum.co.ee/t210-mottetalgute-osaliste-sisu#555
Teises kohas ma skeeme ei joonistanud, aga sobib meenutada
https://talgujad.forum.co.ee/t269-katse-kirjeldada-talgujate-teed
Üks asi, mis sobib korrata sealt kommunikatsioonilises võtmes, oleks raha omadus esineda universaalse kommunikatsiooni kandjana. Valdo kirjutas tookord pika kommentaari, omast positsioonist (aga sisuliselt ta mu arust ei vaielnud). Sest pole mõtet vaielda, - igal ju enamasti omad naabrid, kes teda mõjutavad.
Raha kohta kirjutasin ma siis:
Täna ma sõnastaks seda siin alguses kasutatud võrgutermineid appi võttes - "kiiksuklaster" ja "terve mõistuse klaster". Kui kiiksuga tüüpidele makstakse nende kiiksu eest, siis see rehabiliteerib nad "terve mõistuse" klastri silmis, rahal on peaaegu universaalne konverteeriv võime, lubab tekitada mõistmise (tunnustamise) sillakese klastrite vahel.
Kiiksu muudab tervele mõistusele vastuvõetavaks peale raha veel TV-s näitamine või mõne autoriteetse asutuse silt. Olen seda ka kogenud.
Kordan neidsamu näiteid, mis ma foorumis paar aastat tagasi olen toonud:
Püüdsin tookord visandada ümber mõttetalgus osaleja olevat buketti isikutest, kes kõik teda mõjutavad. Tookord olen nimetanud koguaeg gruppi, praegu nimetaks indiviide.
Esimene viide osutab venekeelsele presentatsioonile, tekst audiofailis. See on ka põhjalikum kui järgmine, eestikeelne. Asjasse puutub slaid7.
http://talgujad.tartu.ee/metodoloogia/reality.ppt
https://talgujad.forum.co.ee/t210-mottetalgute-osaliste-sisu#555
Teises kohas ma skeeme ei joonistanud, aga sobib meenutada
https://talgujad.forum.co.ee/t269-katse-kirjeldada-talgujate-teed
Üks asi, mis sobib korrata sealt kommunikatsioonilises võtmes, oleks raha omadus esineda universaalse kommunikatsiooni kandjana. Valdo kirjutas tookord pika kommentaari, omast positsioonist (aga sisuliselt ta mu arust ei vaielnud). Sest pole mõtet vaielda, - igal ju enamasti omad naabrid, kes teda mõjutavad.
Raha kohta kirjutasin ma siis:
Palga ja elatise saamine võib tunduda nn kommunaalne ja loogiliste argumentatsiooni tarvis kõrvaline. Samas loob mitme aasta jooksul palga saamine inimese ümber erilise “kõlakoja”, erilise resonantsiringi mitmestkümnest või isegi sadakonnast lähedasest, sugulasest, tuttavast kolleegist. Inimese enda ja kõrvalseisjate jaoks teeb tasustamise fakt olukorra palju veenvamaks, võrreldes sama tegevuse harrastamisega vabatahtlikuna, näit. pensionäri või rantjee stiilis. Siit kasvab ja jääb kommunikatsiooniline „pimetäpp“.
Täna ma sõnastaks seda siin alguses kasutatud võrgutermineid appi võttes - "kiiksuklaster" ja "terve mõistuse klaster". Kui kiiksuga tüüpidele makstakse nende kiiksu eest, siis see rehabiliteerib nad "terve mõistuse" klastri silmis, rahal on peaaegu universaalne konverteeriv võime, lubab tekitada mõistmise (tunnustamise) sillakese klastrite vahel.
Kiiksu muudab tervele mõistusele vastuvõetavaks peale raha veel TV-s näitamine või mõne autoriteetse asutuse silt. Olen seda ka kogenud.
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Re: Võrgu iseloomustajad
Mõistan, et eelmises postis kirjutatud jutt jääb liiga segaseks. ongi udune raskestiadutav valdkond.
Teise inimese sisse ja niisama teda mõjutavate võrguseostes selguseni ei jõua keegi. Meenutame, et võrgutarkuse praegune seis, inimese reaalse suhtluvõrgu kohta käivatest tarkusest on suur osa saavutatud internetiajastul, mudelite ja analoogide alusel. Varem jäigi suur osa udusse, nüüd aitab sotsiaalvõrkude analoog rohkem mõista.
Samas usun, et ka praeguse võrguloogika mõistmise puhul peaks saama väljendada selgemaks.
Oletan, et sellised isiku seljataga toimiva võrgustiku mõjutused ei ilme (ei toimi?) eriti aktuaalsetes lühemates aruteludes. Need ilmnevad rohkem pikemates aastatepikkust tagamaad omavates tagasivaadetes ja nende tagamaade imbumise hetkel kuuma teema argumenteerimisse. Lühikestes arutlustes piisab kohalolijate endi seisukohtadest, kauakestvate asjade puhul hakkavad mõjutama teise ja kolmadna käepigistuse tuvusringkonnad, mis iga osaleja taga seisavad. Kuivõrd kellegi isiklik ja kommunaalne võrk temast aru saab, kuivõrd suudab keegi tõestada, emotsionaalsed tavad tema võrgustikus jne.
Teise inimese sisse ja niisama teda mõjutavate võrguseostes selguseni ei jõua keegi. Meenutame, et võrgutarkuse praegune seis, inimese reaalse suhtluvõrgu kohta käivatest tarkusest on suur osa saavutatud internetiajastul, mudelite ja analoogide alusel. Varem jäigi suur osa udusse, nüüd aitab sotsiaalvõrkude analoog rohkem mõista.
Samas usun, et ka praeguse võrguloogika mõistmise puhul peaks saama väljendada selgemaks.
Oletan, et sellised isiku seljataga toimiva võrgustiku mõjutused ei ilme (ei toimi?) eriti aktuaalsetes lühemates aruteludes. Need ilmnevad rohkem pikemates aastatepikkust tagamaad omavates tagasivaadetes ja nende tagamaade imbumise hetkel kuuma teema argumenteerimisse. Lühikestes arutlustes piisab kohalolijate endi seisukohtadest, kauakestvate asjade puhul hakkavad mõjutama teise ja kolmadna käepigistuse tuvusringkonnad, mis iga osaleja taga seisavad. Kuivõrd kellegi isiklik ja kommunaalne võrk temast aru saab, kuivõrd suudab keegi tõestada, emotsionaalsed tavad tema võrgustikus jne.
agu- Postituste arv : 386
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu
Kolmest konast (ühe n-iga!)
Agu otsingutele kaasa lüües tahaksin kõigepealt välja tuua kolme võrgulise kommunikatsiooni „iseloomustajat“. Need on kontekstualiseerimine, kontseptualiseerimine ja konsolideerimine. Neist kolmest konast võtan lähiajal ette veidi pikemalt kirjutamise.
Teine „põrgatumine“, mis seoses võrguga mind juba pikemat aega kiusab, on seotud Manuel Castellsist - tema võrkudest ja voogudest- alguse saanud „koosluste ja järgnevuste probleem“. Sellel on minu meelest palju ühist Agu jaotusega „lühikesed arutelud ja kauakestvad asjad“ ning nende sidumine erineva ulatusega võrkudega.
Teine „põrgatumine“, mis seoses võrguga mind juba pikemat aega kiusab, on seotud Manuel Castellsist - tema võrkudest ja voogudest- alguse saanud „koosluste ja järgnevuste probleem“. Sellel on minu meelest palju ühist Agu jaotusega „lühikesed arutelud ja kauakestvad asjad“ ning nende sidumine erineva ulatusega võrkudega.
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Pjotr Štšedrovitski tsiteerib Randall Collinsit
Tänavuse metodoloogiakooli häälestava avaettekande esimese 23 minuti jooksul luges Pjotr enamuse ajast Randall Collinsi tsitaate (kuula 18.aug.2013 salvestust: https://www.youtube.com/watch?v=mcAQ2D2N6FA&feature=youtu.be )
Tänavuse, jälle Jurmalas toimuva kooli teemaks oli „Смысл и смыслообразование“. Selle teema ümberpanek eesti keelde nõuaks vähemalt lühiartiklit ja ka siis on kahtlane, kas selle mõtet ikka õnnestub välja tuua. Keerukus algab juba sellest, et eesti keeles pole kahte eraldi sõna „cмысл“ ja „мысль“. On vaid üks „mõte“. Me oleme sunnitud küsima, kas sel või teisel meie mõttel (мысль) ka mingi mõte (cмысл) sees on. Sama hull on lugu sõnaga „образованиe“. Siin küll vastupidises mõttes: valikuid liiga palju.
Oma üle pooleteise tunni kestnud teksti mahalugemisel (põhjendus, et seda tehakse ka Saksamaal) pööras Pjotr Georgijevitš palju tähelepanu Moskva Metodoloogiaringi erinevatele „põlvkondadele“. Ta alustaski sellest, et 70ndate lõpust aktiivse osalejana kuulub ta selle ringi neljandasse põlvkonda. Umbes kümneaastase perioodiga käib põlvkondade vahetus, mis tähendavat nii uute inimeste juurdetulekut kui ka suundade muutusi, uute puu harude teket. Tänaseks ollakse jõudnud seitsmenda põlvkonna lävele.
Randall Collinsit tsiteeris Pjotr iseloomustamaks Moskva Metodoloogiaringi intellektuaalsete võrgustruktuuride avaldumisena. Kirjeldades Moskva Metodoloogiaringi kui paljuski sellist, millest Collins „artikuleeritult“ räägib, peab Pjotr R.Collinsi juures puuduseks mõttetegevusliku ontoloogia mittetundmist ja seetõttu intellektuaalsete võrkude mikrosotsioloogilist käsitlemist.
Tsiteerides R.Collinsi raamatu neid kohti, kus autor toonitab isikliku suhtlemise ülivajalikkust, ideede kandjate emotsionaalse poole tähtsust, seda, kuidas väikestes gruppides kogunev emotsionaalne energia leiab oma väljenduse loomingus, liigub Štšedrovitski juunior ometi sealt „otsejoones“ mõtlemise tehnologiseerimise üliratsionaalsele rajale, arengu juhtimiseks selliste vahendite väljatöötamisele, mida saaks nende loojaist võõrandada. Kui Collinsi mikrosotsioloogia jätab ellu tundevälja sähvatused, mõttetegevusliku metodoloogia seitsmes põlvkond aga ka need ära tehnologiseerib, siis minu enesemääratlus kõlab: Jääda inimeseks!
Tänavuse, jälle Jurmalas toimuva kooli teemaks oli „Смысл и смыслообразование“. Selle teema ümberpanek eesti keelde nõuaks vähemalt lühiartiklit ja ka siis on kahtlane, kas selle mõtet ikka õnnestub välja tuua. Keerukus algab juba sellest, et eesti keeles pole kahte eraldi sõna „cмысл“ ja „мысль“. On vaid üks „mõte“. Me oleme sunnitud küsima, kas sel või teisel meie mõttel (мысль) ka mingi mõte (cмысл) sees on. Sama hull on lugu sõnaga „образованиe“. Siin küll vastupidises mõttes: valikuid liiga palju.
Oma üle pooleteise tunni kestnud teksti mahalugemisel (põhjendus, et seda tehakse ka Saksamaal) pööras Pjotr Georgijevitš palju tähelepanu Moskva Metodoloogiaringi erinevatele „põlvkondadele“. Ta alustaski sellest, et 70ndate lõpust aktiivse osalejana kuulub ta selle ringi neljandasse põlvkonda. Umbes kümneaastase perioodiga käib põlvkondade vahetus, mis tähendavat nii uute inimeste juurdetulekut kui ka suundade muutusi, uute puu harude teket. Tänaseks ollakse jõudnud seitsmenda põlvkonna lävele.
Randall Collinsit tsiteeris Pjotr iseloomustamaks Moskva Metodoloogiaringi intellektuaalsete võrgustruktuuride avaldumisena. Kirjeldades Moskva Metodoloogiaringi kui paljuski sellist, millest Collins „artikuleeritult“ räägib, peab Pjotr R.Collinsi juures puuduseks mõttetegevusliku ontoloogia mittetundmist ja seetõttu intellektuaalsete võrkude mikrosotsioloogilist käsitlemist.
Tsiteerides R.Collinsi raamatu neid kohti, kus autor toonitab isikliku suhtlemise ülivajalikkust, ideede kandjate emotsionaalse poole tähtsust, seda, kuidas väikestes gruppides kogunev emotsionaalne energia leiab oma väljenduse loomingus, liigub Štšedrovitski juunior ometi sealt „otsejoones“ mõtlemise tehnologiseerimise üliratsionaalsele rajale, arengu juhtimiseks selliste vahendite väljatöötamisele, mida saaks nende loojaist võõrandada. Kui Collinsi mikrosotsioloogia jätab ellu tundevälja sähvatused, mõttetegevusliku metodoloogia seitsmes põlvkond aga ka need ära tehnologiseerib, siis minu enesemääratlus kõlab: Jääda inimeseks!
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele