Vormipärane augustiklubi
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Vormipärane augustiklubi
Mis? Kus? Talgujate Võimaluste Värava Virtuaalklubi 69. kokkusaamine
Millal? 13.augustil 2019 kell 21.30 – 23.00
Kes? Agu, Juss, Jüri, Kaupo, Mati ja Valdo
Millest? https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=7481ca6c-262b-47dd-9a95-b47ccb50e559
PEALKIRJA PÕHJENDUS
Suvepuhkuse järgne Talgujate klubiõhtu sujus täiesti vormipäraselt: Klubimeistri avasõnade järel õnnitlesime takkajärgi Jürit ja Kaupot, kel vahepeal sünnipäevad olid. Siis läks lahti klubivendade suviste käikude, tegude ja lugude ärakuulamine. Ikka nii, nagu meie klubiliste kokkusaamiste väljakujunenud vorm või, peenemalt öeldes, formaat ette näeb.
Vormil seega ettenägemise võime!
Kes meie klubiõhtute kajastustega kursis on, eks see tabanud eelmises lauses jällegi ühe Talgujate traditsioonilise, vormipärase võtte: On ju siin tegemist klubiõhtute kajastustele iseloomuliku „teist järku turgatusega“ – mõttesähvatusega, mis vaid kaudselt „tulenev“ klubiõhtul kõneldust.
Klubiõhtut pea algusest kuni lõpuni läbivaks leitmotiiviks oli tõepoolest vormipärasuse, konkreetsemalt väljendudes, ühisaruteludel kasutatavate formaatide adekvaatsuse teema. Veelgi täpsemalt: Millest ka juttu tegime, ikka keeras see tõdemusele, et tänapäeva tõsiste, „kuradikeeruliste“ probleemide lahkamiseks ja neile üheskoos lahenduste leidmiseks pole peavoolus kasutatavad formaadid põhimõtteliselt vastavad ei kogu inimkonna ega väikese Eesti ette tõusetunud probleemide keerukuse astmele. Nii suures ilmas kui meil käivad küll mitmesuguste uute formaatide katsetused. Aga kuigi ka kaasaegsete maailmamõistmise kontseptsioonide autorid on hakanud osundama vahetu suhtluse vanade, lausa trükikunstieelsete vormide taas ülesäratamise vajadusele, on kaasajale omased kiir- ja lühiformaadid ka meil siin Eestis välja surunud möödunud sajandi 80ndatel aastatel lausa iga nädal korraldatavad täiemõõdulised mitmepäevased mõttetalgud.
ARVAMUSFESTIVAL KUI NÄIDE
Ka tänavune Paide Arvamusfestival kogu oma teemade hulga ja kasutatavate formaatide mitmekesisuse juures kõlbab näiteks sellest, kuidas aastast aastasse korraldatav massiüritus kujuneb kokkuvõttes üheks järjekordseks õhuvõngutamiseks, mille lõppedes end rahustatakse kinnitusega, et eks see ikka meie diskussioonikultuuri taset kergitanud.
Sellise hinnangu andis Kaupo, kes ise osalenud kuuel seitsmest Arvamusfestivalist.
Teda kui oma kindla teema kandjat neil kogunemistel, nörritab kõige enam see, et maailmas ja Eestis aastaid püsivatele ja järjest teravnevatele probleemidele lähenemises pole märgata pisimatki arengut, mingitki liikumist uute lahendusteede ja võimaluste märkamise poole. Iga kord alustatakse jälle nullist, justkui eelmisi aastaid polekski olnud ja laiali minnakse sama targalt kui mullu, tunamullu ja mitmete aastate eest.
Siinkohal turgatas Jüril võrdlus oma praktikast töös tudengitega: Tema alustab igal aastal referaatide koostamise ülesannet sellest, et tudengid tutvuvad kõigepealt eelmise aasta referaatidega ja ülesanne seisnebki nende kokkuvõtetele tuginedes teema edasiarendamises.
Selles leidis Kaupo tuumaka iva ja lubas tulevase AF korraldajatele sellist lähenemist soovitada.
Uute formaatide katsetusi märkasin ka tänavusel Arvamusfestivalil. Üks selline oli kahel päeval korraldatud ürituste kett „Teel tulevikku“. Selle korraldajaks oli arengukoostöö, humanitaarabi ja maailmaharidusega tegeleva suurorganisatsiooni Eesti haru MTÜ Mondo, kes oma ürituse kohta kirjutavad nii:
„MTÜ Mondo pakub Arvamusfestivali seitsmeaastase ajaloo jooksul esimest korda võimalust läbida põnev orienteerumisrada Paide Vallimäel.
Orienteerumisrada „Teel tulevikku“ põhineb ÜRO kestliku arengu eesmärkidel ning selgitab, kuidas meist igaüks saab paremasse tulevikku panustada. Raja läbija saab peatuspunktides erinevate küsimuste ja ülesannetega oma olemasolevaid teadmisi proovile panna ning uusi juurde hankida.
Rada jääb Vallimäe piiresse ning seda saab läbida laupäeval, 10. augustil kella 11-18. Raja läbimiseks tuleks varuda pool tundi kuni tund ning see on jõukohane igas vanuses osalejatele alates 8. eluaastast. Start ja finiš asuvad Tuleviku inimese alal Paide kiriku taga platsil. Stardist saab orienteerumiskaardi ja juhised. Raja läbijaid oodatakse tagasi stardipunkti, et vahetada mõtteid ning saada osa Tuleviku inimese ala programmist.
Tuleviku inimese ala programmi panevad kokku Päästeamet, Tallinna Ülikool, Eesti Töötukassa, MTÜ Mondo, Maakondlikud Arenduskeskused, Arvamusteater – Tuleviku inimene ning Psühhiaatria ja psühhoteraapia keskus Sensus.
Üheskoos püütakse leida vastuseid küsimustele, kas tulevik on paratamatult tume ja meid ootab kriis? Kas selle kõige pärast muretsemine muudab midagi? Või on inimene võtmetegur, kes saab haarata ohjad, koguda oskusi, teadmisi ja tagavarasid, luua põlvkondade vahelist ühisosa, hoolitseda nii enda kui maailma tervise eest ning olla tulevikuks valmis?
Tuleviku inimese ala pakub lisaks orienteerumisrajale foorum- ja arvamusteatri etendusi, viktoriini, atraktsioone, aruteluringe ning muidugi võimalust kaasa rääkida!
Mondo osalemist Arvamusfestivalil toetab Eesti Välisministeerium arengukoostöö vahendistest.“
Selle formaadi juures torkas silma, et korraldajad kutsusid juba varem huvilisi üles aktiivsust ilmutama Facebooki vahendusel. Käisin kõigi programmi kokkupanijate vastavad näoraamatud läbi ja leidsin sealt vaid mõned takkajärgi lausutud kiidusõnad ja kellegi Urmase, kes „was interested“! Arvestades aga nii seda, et Mondo näol on tegemist ÜRO-meelse organisatsiooniga kui seda, kuidas antud üritust finantseeriti, võib järeldada, et tegemist oli oskuslikult „tüüritud arvamuste“ kujundamisega samas võtmes, milles esines noorte kliimastreikijate seltskonnas meie president: eks ikka üleilmse „jätkusuutliku kasvu“ võtmes. Kui üks presidendi suhtlusringis osalenud noormees hakkas sellise paduoptimistliku tulevikuperspektiivi põhjendatuses kahtlust ilmutama, lõikas laste vaoshoidmises pädev moderaator tal kähku sõnad suust ja andis sõna trafaretseid loosungeid kordavatele neiukestele. Ikka selles ÜRO ja Euroopa Liidu globaliseerumismeelsuse vaimus, mille finišis ootaks meid üks suur Maailmariik, mille ülitsentraliseeritud korraldus pidavat saama hakkama kõigi õudsete kriisidega, millega me juba silmitsi seisame. Kui vaid neid pahasid USAd, Hiinat ja Venemaad takistamas poleks!
Kui Mondo projekt kujutas endast vormiotsingut, kus katsetati erinevate institutsioonide ühe teema kaudu sidustamise suurvormi, siis teise ääre, st miniformaatide esindajana tasub välja tuua rahva ja poliitikute kohtumismängu „Säutsukohting“, mida juhtis Mari Liis Lill.
Säutsukohting kestab kokku poolteist tundi, millest kuni 60 minutit toimub kiirkohting küsimuste vastuste vormis, kus kokku sattunud valijal ja poliitikul on vastastikku küsimiseks aega täpselt 3 minutit. Kiirkohtingule järgneb 30 min kestev vabas vormis toimetamata kommentaarium ehk aru-telu nende osapoolte vahel, kellel kiirkohtingu ajal tekkis tõmme või põnev probleemipundar, mida soovite kindlasti lahti harutada.
Arutelus osalevad poliitikud istuvad suures ringis näoga sissepoole, arutelus osalevad valijad istu-vad nende vastas poliitikute ringi sees nägudega poliitikute poole. Aruteluringi keskel on säutsu-kohtingu mängujuht ehk „peasäutsuja“, kes iga kolme minuti tagant märku annab, et valija peab edasi liikuma järgmise poliitiku juurde.
Alustab valija. Nii poliitik kui valija saavad alustuseks küsida ühe omapoolse küsimuse – soovi kor-ral sama küsimuse kõigilt, kellega kohtuvad. Kuid võib ka küsimust muuta. Kui enda küsimused on ammendanud või mõlemad osalised juba enne 3 minutit vastused kätte saanud, võetakse uued, Postimehe ajakirjanike poolt ette valmistatud küsimused kordamööda kohapeal olevatest ümbriku-test.
Kui kõik 20 poliitikut ja 20 valijat on korra kolmeks minutiks kohtunud, on neil vaba valik, kellega ja milliseid küsimusi vabas vormis edasi arutada. https://www.arvamusfestival.ee/sautsukohting/
NB! Säutsukohtingu idee ja teostus valmis koostöös päevalehe-ga Postimees ning valitsussuhete- ja kommunikatsiooniagentuuri-ga Miltton.
Kui ma Agule meie juhuslikus telefonivestluses seda mängu tutvustasin, tekkis tal kohe õigustatud küsimus, kas need vestlused ka salvestatakse. Kuna olin katkendit sellest suminast vaadanud, siis teadsin kosta, et se-da ei tehta ega saagi nähtud režiimi korral teha - inimesed kõik neljaküm-nekesi tihedalt koos ja kära päris vali: https://www.facebook.com/hashtag/s%C3%A4utsukohting?source=feed_text&epa=HASHTAG
Agul muidugi mõte, et millegi asise saamiseks oleks mõtet vedada kaht salvestusliini: üks poliitiku liin tema kohtumistest erinevate valijatega ja teine valija liin. Mina siit omakorda pakkumas selle kohtingu internetiver-siooni, kus salvestusvõimalused olemas. Aga eks sel mängul, mis poliiti-liste parteide mängualal korraldati, olegi pigem kaasaegse kosjasobituse mekk juures. Seda kinnitasid ju ka mängu autorid, et sel moel saab valija endale leida kõige enam meeldinud lemmikuid. Selles kontekstis pakuks sedalaadi „kahemõõtmeline“ andmebaas muidugi suurt huvi parteisid teenivatele poliittehnoloogidele. Eks kiida ju mängu loomisel kaasa löö-nud Miltton ennast järgmiste sõnadega: Miltton New Nordics on ainus valitsussuhete ja korporatiivkommunikatsiooni agentuur Eestis, kellel on laialdased teadmised ning võimekus tuua oma klientidele soovitud tulemusi tervel Põhjala turul. Meil on oma meeskond või lepingulised koos-tööpartnerid igas Põhjamaa riigis ja esindus Brüsselis, millel on võimekus mõjutada otsustusprotsesse Euroopa Liidu tasandil.
Vägisi tuleb siinkohal meelde Kaupot teda AFle kaubelnute pillatud soov viia inimesed „õigete arvamusteni.“
TALGUJALIK-KOGUKONDLIKUD JA MUUD MULLITUSED
Talgujaist eestvedajaid ja kaasalööjaid oli ja saab olema mitmetel sel-lesuvistel kogukondlikel silmast silma kokkusaamistel üle Eesti. Mõned neist üritustest tulid ka jutuks klubiõhtul ja kajastan neid käesoleva ala-punkti all. Peale selle käisime põgusalt üle ka mitu huvitavamat posti-tust neist Talguakadeemia näoraamatu kahekümne seitsmest, mida Agu (9), Ene (4) ja Valdo (14) olime selle pika suvevaheaja jooksul talgujatega jaganud. Alljärgneva kajastuse vormi iseloomustamiseks sobib enim Gi-renoki raamatust „Klipiteadvus“ ära aetud võrdlus lapitekiga, kus lapid on üksteisega sobitatud nende omavahelise sobivuse, mitte aga selle järgi, milline neist klubiõhtul eelmisele ajaliselt järgnes.
KLIPP 1.Kaupo oli kutsutud haanimeeste, liivimaalaste ja setode kokku-saamisele Vaskna järve äärde, kus tema meelest järjekordselt nii napi ajaga viie-kuuekümnekesi heietades polnud lootagi suuri heuristilisi tu-lemusi, vaid jõutakse klišeelike tõdemusteni, et asju tuleb koos teha jmt. Taas jäi meil, vanadel talguhuntidel vaid tõdeda, et sellest hädast üle saamiseks poleks vaja muud, kui korralikud vähemalt viie, aga veel pa-rem kui seitsme tsükliga mõttetalgud. Praegu aktiivselt Võrumaal tegut-sev suurte talgute kogemusega Ruuta on samuti sundseisus, kus sa tead, mis oleks õige, aga ajapuudusel oled sunnitud kasutama kokkupressitud talgulisi lühiformaate.
KLIPP 2. 11.augustil Meerapalus seekord põhiliselt matka vormis peetud Kaika Suveülikooli põhiprogrammi välisel, kuid samas traditsiooniliste suveülikoolide järjekestvust alal hoidval „salaseminaril“ „Kõnelemisusust“ kõneleski Agu huvilis-te väiksele ringile ehtsate mitmepäevaste mõttetalgute väest tänapäeva ajukee-mia saavutuste valguses: http://talgujad.tartu.ee/werro/11august_meerapalu.pptx
KLIPP 3.Agu uus blogi, nimega „mullitus“ on juba juuni keskpaigast saadik huvilis-tele kättesaadav ja nagu juuli alguse näoraamatust näha, ka enamikule talgujaist huvi pakkunud: https://mullitus.blogspot.com/
Peter Sloterdijki trigooliast „Sfäärid“, aga eriti tema „Jumalahullusest“ on Agu saanud inspiratsiooni selle kujundi (või metafoori) sidumiseks Talgujate tegemis-tega. Nagu ta augustiklubis ka mainis, leiab Sloterdijkilt jt samas võtmes kirjutajailt talgujate põhiseisukohtadega kokku kõlavat või lausa kokku langevat.
Sellest Agu blogist jäi mul aga silma ka kirjatükk, kus juttu Jannseni tegudest esi-mesel ärkamisajal.
https://mullitus.blogspot.com/2019/07/2-jannseni-munad-ja-meie-mullid.html
Ülaltoodud SMT metodoloogia ühe (ka Talgujate poolt omaksvõetud) baasskeemi modifikatsioonis on ju kõigil seal esitatud arengusammu kaartel eeskujuks sakstelt „äraaetud“ prototüübid. Neist kõigi puhul on papa Jannseni ja tema kaaslaste tegemistes kenasti jälgitav arengusammu originaalskeemi (mida Moskva metodoloogid „velosipeediks“ kutsusid) nö peenstruktuur: prototüübilt plaanile, plaanilt programmile ja sealt kohalike oludega seostatud projektile.
Samas kirjatükis esitatud 21.sajandi maailmamuutjate ülesande arengusammude/aktiivsuste skeemil olevatest kaartest ei loe mitte välja prototüüpe, millelt edasi „ülespoole“ tõusta, vaid pigem programmilisi ülesandeid, millelt edasiliikumine käiks just „velosipeedi“ sammude ülalt alla tulemisena: programmilt plaanile, plaanilt prototüübile/tüüpidele, et sealt jõuda uutele stereotüüpidele.
See liikumine alt üles ja ülalt alla pole talgujate metodoloogias midagi uut. Meenutagem ettevõtete puhul rakendatavat formaati „EverEst: Tõus ja laskumine“, mida ka ükskord Märdimetsal Talgujate enda kohta katsetasime.
KLIPP 4. Küll oli mulle aga uudiseks sarnasele teele pööranud Pjotr Štšedrovitski lahtiütlemine 80ndatel kõikvõimsaiks peetavatest Megaprojektidest ja laskumine Programmiliste platvormide tasandile:
https://shchedrovitskiy.com/na-kakih-principah-mozhno-organizovat-processy-kollektivnogo-reshenija-problem/?fbclid=IwAR1TfbPqDFovK0dKVMy70jOHDPTE__9Ne5XAuacpZ1yLfE-smpBdUtjOxZg
Tõsi küll, Pjotr on programmilistest platvormidest kui uue tööstusrevolutsiooni ilmingutest kõnelnud juba aastaid. Aga nii selget Megaprojektide hukkamõistu kui siin, polnud ma varem kohanud. XX sajandi lõpuaaastate saavutuseks peab Pjotr ka (nende endi?) jõudmist orgprojektideni mitte ülalt alla antuina, vaid iseorganiseerumise ja isearenemise teel. Meil talgugrupis käis aga tegevus just sellisel viisil juba 80ndate aastate teisel poolel, mis eriti selgelt näha füüsikute mõttetalgute ja nendevahelisel ajal käiva intensiivse korraldusliku ja individuaalse sisulise töö vaheldumiste ketina 1987- 1989.
Üldiselt paistab, et Pjotr ise küll aru ei saa, et praegune aeg nõuab just vanadest kõrgustest allatulekut, lahti saamist peapööritusest näilikest edusammudest. Laskumine megaprojektide ajastust programmiliste platvormide aega on mõtestatud siis ja ainult siis, kui edasiste arengusammudena nähakse kavakindlat liikumist uute, seni mitte olemas olevate või avastamata prototüüpide poole.
KLIPP 5. Ühe säärase suhteliselt hiljuti avastatud prototüübini jõuame Agu pöördumise kaudu ellujäämiskunsti suurmeistri, ühe meie üheksa aasta taguse vestluskaaslase https://talgujad.forum.co.ee/t283-joulueelne-kolmikkohtumine-dekadnikul Gennadi Tšeurini ammuste ja tänaste tegemiste juurde. Augustiklubi lühikese sõnavõtu sel teemal on Agu tänaseks vormistanud kenaks ülevaateks, millesse soovitan soojalt süveneda: https://mullitus.blogspot.com/2019/08/3-tsuksi-ellujaamistarkus-teadmiseks.html?fbclid=IwAR34Zze8QbMGPwW-ex3xE-umwcXQrm5MjFGktdmc9lbd5attruW0ORpd8UA
Asja tuuma, ekstremaalsetes tingimustes ellujäämise aluste väljatoomise kõrval väärivad selles Tšeurini intervjuus tähelepanu veel vähemalt kaks asja: Esiteks, lääne ja ida maade rahvaste kultuuride eristamisele lisaks põhjamaise kultuuri omapära väljatoomine, selle ürgse elujõu teadvustamine globaalse kriisi palge ees. Ja teiseks, kollektiivi kui ühtemoodi mõtlejate ja kogukonna kui erinevalt mõtlejate koosluste eristamine. Eks ole ju meie end teadvustanud just nimelt kogukonnana ja mitte ühe inimese mõtlemise järgi koondatud kollektiivina https://www.scribd.com/document/291649361/ERITI-ERILISELT-ERINEVAD
Kuivõrd kaugel ollakse tänapäeva lääne tsivilisatsioonis tšuktši eetilisest printsiibist mitte mingil juhul võtta looduselt, oma elamise kojast rohkem kui just praegu elamiseks vaja ja sellega kaasnevast sügavast veendumusest, et ainult nii elades annab emake loodus sulle elu jätkamiseks vajaliku väe.
Agult saime ka teada, et erinevalt meie oludest leidub suurel Venemaal inimesi, kel jätkub ajaressurssi ka kahekümnepäevaste ekstreemsetes tingimustes omalaadsete „tšeuurinlike ODIde“ läbitegemiseks. Meil peaks oma täiemõõduliste talgute kokkusaamiseks Agu arvates vaja minema tähelepanumajanduse geeniuste eestvedamist.
KLIPP 6. Veel ühes Štšedrovitski-juuniori mulle silma jäänud esinemises, mille Talguakadeemia näoraamatu suvistesse postitustesse panin,
https://shchedrovitskiy.com/obrazovanie-dlja-detej-chto-zavisit-ot-roditelja/?fbclid=IwAR0a2zK3UTjMnXtwpo_NUOfsnx0Q_nQu--k1KoqEYAdlJWTfu7oH2fIcnuY
leidsin tema skeemidest sellise, mida varem polnud näinud. Panen ta siia koos omapoolsete väikeste lisanditega üles:
See skeem seob omavahel paaridesse kaks kolmikut: tegevuse moraalsed/väärtuselised eesmärgid kasvatusega, tegevuse objekti maailmavaadet kujundava harimisega ja tegevusvahendite, kompetentside omandamise ettevalmistusega tulevasteks tegevusteks. Siin on tabatav kokkukõla vene füüsikute poolt 1987 suvel välja pakutud ja edasises tegevuses orientiiriks olnud „kolmainsusega“: humanistlik kasvatuslik eesmärk – õpetada õppima, hariduslik – looduse kui objekti tundmaõppimise kaudu teadusliku maailmavaate omandamine ning kolmandaks, kaasaegses tehnoloogilise maailmas toimetulekuks vajalike vahendite andmine, kompetentside kujundamine.
Teine turgatus, mis seda skeemi vaadates pähe kargas: Eks ole ju kasvatusele, haridusele ja ettevalmistamisele vastavad metodoloogilised lähenemised just need, mille eristamisvajadust klubimeister Juss on alates meie esimesest klubist saadik rõhutanud: käsitus – käsitlus – käsitsus on adekvaatseteks lähenemisviisideks vastavalt reale: kasvatus – haridus – ettevalmistus.
KLIPP 7. Nagu küllap meie kõigiga tihti juhtub, nii sattusin ka mina vormiotsingute käigus uute põnevate sisude juurde. Seoses poeg Priidu naasmisega kodumaale pärast kümmet välismaa-aastat Londonis,Brüsselis, Berliinis, sai meenutatud mitmeid siin vahepeal sündinud kultuuriasutusi. Seal sattusin sellisele huvitavale formaadile nagu Tallinna Kammerteatri Vabriku Seminari raamides korraldatavad dialoogid nimega „Intrigeeriv pärastlõuna“, mida on võimalik kuulata ja küsimusi esitada otse saalis, aga ka vahetult internetis jälgida ja ka hiljem You tube´is vaadata-kuulata. See meenutas ka Talgujate aastaid, mil me tänu Alar Randoja-Randali tehnilisel toele sarnaseid saateid katsetasime.
KLIPP 8. Aga üle kuulates neist mitmekümnest pärastlõunast huvipakkuvamaid, sattusin saatele, kus vestluste korraldaja Peeter Saarepere vestluskaaslaseks oli arvamusliider Hardo Pajula. Siit omakorda viis järgmine samm tema juhitava „Edmund Burke´i Seltsini“, millest küll ka varem veidi olin mõttematerjali saanud, seekord aga Rupert Sheldrake´i otsa potsatasin. Ja vaat just nii sattusin tema kõmulise morfilise resonantsi kontseptsioonini, mida huviga tustima asusin ja millest augustiklubis oli vahva mõtteid vahetada Kaupoga, kes tema töödega juba varemast tuttav on. Mulle aga said Sheldrake´i seisukohad kauaoodatud toetuspunktideks mus aastakümneid keerelnud mõtetele, et teadvuse otsimine vaid inimese ajust on üks suuri takistusi, miks teadvuse tundmaõppimine on takerdunud ja mistõttu ka aju-uurijad nagu Jaak Aru, suhtuvad selle saladuse peatsesse lahtimuukimisse skeptiliselt.
Klubiõhtul saime mõlemad Kaupoga veidi avada üht Sheldrake´i vaimukat analoogi: Kui televiisorist mingit juppi välja võttes saade katkeb, siis on tobe väita, et saade tehakse televiisoris.
GP oli selles mõttes Sheldrake´iga kokkukõlav mees, väites, et mõtlemine ei toimu ajus, vaid kultuuris ja et samavõrra oleks tobe väita, nagu toimuks transport trammis.
VORMIPÄRASUSE ISIKUPÄRASUSEST
Klubiõhtu kajastuse kaheksanda klipiga mahasaamise järel jõudis mulle pärale arusaamine, et kui ma nii jätkan, kuni ka kajastamata 2/3 suvevaheagsetest postitustest on lapitekiks kokku õmmeldud, siis jõuab enne sügis kätte kui ma omadega valmis saan.
Sestap otsustasin selle kolmandikuga piirduda ja lõpetada oma kirjatükk miniesseega vormipärasuse ja isikupärasuse dialektikast. Nende kahe „pärasuse“ koos käsitlemiseks andis mulle inspiratsiooni Jüri, kes üsna klubiõhtu lõpus andis mulle soovituse võtta iga klubiõhtu lühidalt kokku. Et kuigi neis kirjatükkides on kokkuvõtteid ikka leida ka, ometi võiksid need olla märksa kokkusurutumad.
Ma tõlgendaksin seda ettepanekut nii: Oleks parem, kui need kirjatükid oleksid vähem minulikud ja rohkem jürilikud.
Siin ongi tegemist küsimusega, kas vormipärasus üldse lubab isikupära või tähendab vormipärasus vaid ranget fikseeritust nagu pass või koolitunnistus. Ilmselt eksisteerib valdkondi, kus on nõutav rangelt standardiseeritud formulaarsus, loovas sfääris aga väärtustatakse pigem isikupärast vormiloomet, väljumist vanadest kivistunud vormidest.
Kui mulle antakse valida, siis eelistan formulari täitmisele „vabas vormis“ essee kirjutamist, meie kokkusaamiste protokollimisele kompositsioonilist vabadust, kus ma endale luban ka klubiõhtu järelkuulamisel sündinud turgatuste, assotsiatsioonide sisse põimimist. Ikka selleks, et kirjutatu poleks vaid toimunud loomingulise protsessi kiretu (objektiivne) terviklik või kompilatiivne fikseering, vaid et sellest saaks laia võraga paljude okstega puu, mille igast oksaharust võiks kasvada uued ideevõrsed.
Siit turgatas kujund, et kuigi iga kaseseemneke võib VORMIPÄRASELT kasvada vaid kasekeseks, siis tegelikult saab temast selle vormi sees, vormipäraselt edenedes täiesti omanäoline, „isikupärane“ puu. Mõni kasvab rohkem pikkusse, ühe põhiharuna kasvus juurde visates, mõni teine rohkem laiusse hargnedes, aga ikka on nad „rangelt“ vormipärased kased mõlemad.
Mingis mõttes kõlbab augusti klubiõhtu koos selle kajastusega üheks morfoloogilise elik kuju-uurimusliku, vormiõpetusliku kontemplatsiooni formaadi näidiseks. Kontemplatsioon kuulub, nagu me Aristotelest ja Arendtit, Deleuze´i ja Otti järgides oleme korduvalt toonitanud, Bios theoretikose alasse ja mitte Bios praktikose kapsamaale. Ometi arvasid vanad kreeklased eesotsas Aristotelese endaga ülemaks just seda, kontempleeriva vaimu poolust.
Lõpetamegi selle kajastuse vormipärasust kõrgelt hindava Plotinose (204/5 – 270) mõtetega, kasutades selle juures seda uusplatonismi rajajat sügavuti tundnud Aleksei Lossevi (1893 – 1988) abi: Hea on vormipärasus, korrastatus, ja kuri on hajutatus, laialivalgumus.
Üks ehk Hüve on kõige absoluutne ühtsus. Kõiksus on lõpule viidud (Sellele väitele vaidleb Rupert Sheldrake tugevalt vastu!) ja rangelt vormipärane. Ta on ühtsus, kuid mitte lihtsalt paljuse ühtsus, vaid üksikute ühtsus. Kuigi iga osa on tervikust erinev, on ta ise terviklik üksik, mis on samane ter-vikuga kui tervikliku üksikuga. Et asi oleks mõeldav määratletuna, peab ta olema jagamatult üksik ning kõigest muust erinev. Et maailm oleks mõeldav, peab iga asi olema samane maailmaterviku-ga. Iga vähimgi kõiksuse osa peab olema kõiksuslik. Maailm on absoluutselt üksik, jääb enesesse, seisab iseenesest koos ega tükeldu piiritult. Maailm on Hüve. Hüve on olemise esime-ne hüpostaas. Ta on maailma absoluutne üksikus, maailma korrastatuse ja terviklikkuse printsiip, mis ei lase tal laguneda ja pimedusse kaduda.
Kuigi suurus erineb Ühest, on ta üksik ning jääb iseendaks. Iga asi või suurus on Ühega samane ja Ühest erinev. Selle erinevuse tõttu on ta iseendast võõrandunud ega ole sama ühtne kui Üks. Asi on hea, niivõrd kui ta on üks, ja halb niivõrd, kui ta ei ole üks. Vormitu paljus on halb, sest ta on võimalik üksnes enesekaotuse ja eneseunustuse tõttu. Vormipärane paljus on hea, sest ta sisaldab ka kõiki oma osi absoluutselt jagamatus üksiku-ses.
EKS KÕLA SEE JU KOKKU MEIE POSITIIVSE DIALEKTIKA SAMASUSTE ERINEVUSE JA KOOS-TÖÖ SEADUSEGA!
Millal? 13.augustil 2019 kell 21.30 – 23.00
Kes? Agu, Juss, Jüri, Kaupo, Mati ja Valdo
Millest? https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=7481ca6c-262b-47dd-9a95-b47ccb50e559
PEALKIRJA PÕHJENDUS
Suvepuhkuse järgne Talgujate klubiõhtu sujus täiesti vormipäraselt: Klubimeistri avasõnade järel õnnitlesime takkajärgi Jürit ja Kaupot, kel vahepeal sünnipäevad olid. Siis läks lahti klubivendade suviste käikude, tegude ja lugude ärakuulamine. Ikka nii, nagu meie klubiliste kokkusaamiste väljakujunenud vorm või, peenemalt öeldes, formaat ette näeb.
Vormil seega ettenägemise võime!
Kes meie klubiõhtute kajastustega kursis on, eks see tabanud eelmises lauses jällegi ühe Talgujate traditsioonilise, vormipärase võtte: On ju siin tegemist klubiõhtute kajastustele iseloomuliku „teist järku turgatusega“ – mõttesähvatusega, mis vaid kaudselt „tulenev“ klubiõhtul kõneldust.
Klubiõhtut pea algusest kuni lõpuni läbivaks leitmotiiviks oli tõepoolest vormipärasuse, konkreetsemalt väljendudes, ühisaruteludel kasutatavate formaatide adekvaatsuse teema. Veelgi täpsemalt: Millest ka juttu tegime, ikka keeras see tõdemusele, et tänapäeva tõsiste, „kuradikeeruliste“ probleemide lahkamiseks ja neile üheskoos lahenduste leidmiseks pole peavoolus kasutatavad formaadid põhimõtteliselt vastavad ei kogu inimkonna ega väikese Eesti ette tõusetunud probleemide keerukuse astmele. Nii suures ilmas kui meil käivad küll mitmesuguste uute formaatide katsetused. Aga kuigi ka kaasaegsete maailmamõistmise kontseptsioonide autorid on hakanud osundama vahetu suhtluse vanade, lausa trükikunstieelsete vormide taas ülesäratamise vajadusele, on kaasajale omased kiir- ja lühiformaadid ka meil siin Eestis välja surunud möödunud sajandi 80ndatel aastatel lausa iga nädal korraldatavad täiemõõdulised mitmepäevased mõttetalgud.
ARVAMUSFESTIVAL KUI NÄIDE
Ka tänavune Paide Arvamusfestival kogu oma teemade hulga ja kasutatavate formaatide mitmekesisuse juures kõlbab näiteks sellest, kuidas aastast aastasse korraldatav massiüritus kujuneb kokkuvõttes üheks järjekordseks õhuvõngutamiseks, mille lõppedes end rahustatakse kinnitusega, et eks see ikka meie diskussioonikultuuri taset kergitanud.
Sellise hinnangu andis Kaupo, kes ise osalenud kuuel seitsmest Arvamusfestivalist.
Teda kui oma kindla teema kandjat neil kogunemistel, nörritab kõige enam see, et maailmas ja Eestis aastaid püsivatele ja järjest teravnevatele probleemidele lähenemises pole märgata pisimatki arengut, mingitki liikumist uute lahendusteede ja võimaluste märkamise poole. Iga kord alustatakse jälle nullist, justkui eelmisi aastaid polekski olnud ja laiali minnakse sama targalt kui mullu, tunamullu ja mitmete aastate eest.
Siinkohal turgatas Jüril võrdlus oma praktikast töös tudengitega: Tema alustab igal aastal referaatide koostamise ülesannet sellest, et tudengid tutvuvad kõigepealt eelmise aasta referaatidega ja ülesanne seisnebki nende kokkuvõtetele tuginedes teema edasiarendamises.
Selles leidis Kaupo tuumaka iva ja lubas tulevase AF korraldajatele sellist lähenemist soovitada.
Uute formaatide katsetusi märkasin ka tänavusel Arvamusfestivalil. Üks selline oli kahel päeval korraldatud ürituste kett „Teel tulevikku“. Selle korraldajaks oli arengukoostöö, humanitaarabi ja maailmaharidusega tegeleva suurorganisatsiooni Eesti haru MTÜ Mondo, kes oma ürituse kohta kirjutavad nii:
„MTÜ Mondo pakub Arvamusfestivali seitsmeaastase ajaloo jooksul esimest korda võimalust läbida põnev orienteerumisrada Paide Vallimäel.
Orienteerumisrada „Teel tulevikku“ põhineb ÜRO kestliku arengu eesmärkidel ning selgitab, kuidas meist igaüks saab paremasse tulevikku panustada. Raja läbija saab peatuspunktides erinevate küsimuste ja ülesannetega oma olemasolevaid teadmisi proovile panna ning uusi juurde hankida.
Rada jääb Vallimäe piiresse ning seda saab läbida laupäeval, 10. augustil kella 11-18. Raja läbimiseks tuleks varuda pool tundi kuni tund ning see on jõukohane igas vanuses osalejatele alates 8. eluaastast. Start ja finiš asuvad Tuleviku inimese alal Paide kiriku taga platsil. Stardist saab orienteerumiskaardi ja juhised. Raja läbijaid oodatakse tagasi stardipunkti, et vahetada mõtteid ning saada osa Tuleviku inimese ala programmist.
Tuleviku inimese ala programmi panevad kokku Päästeamet, Tallinna Ülikool, Eesti Töötukassa, MTÜ Mondo, Maakondlikud Arenduskeskused, Arvamusteater – Tuleviku inimene ning Psühhiaatria ja psühhoteraapia keskus Sensus.
Üheskoos püütakse leida vastuseid küsimustele, kas tulevik on paratamatult tume ja meid ootab kriis? Kas selle kõige pärast muretsemine muudab midagi? Või on inimene võtmetegur, kes saab haarata ohjad, koguda oskusi, teadmisi ja tagavarasid, luua põlvkondade vahelist ühisosa, hoolitseda nii enda kui maailma tervise eest ning olla tulevikuks valmis?
Tuleviku inimese ala pakub lisaks orienteerumisrajale foorum- ja arvamusteatri etendusi, viktoriini, atraktsioone, aruteluringe ning muidugi võimalust kaasa rääkida!
Mondo osalemist Arvamusfestivalil toetab Eesti Välisministeerium arengukoostöö vahendistest.“
Selle formaadi juures torkas silma, et korraldajad kutsusid juba varem huvilisi üles aktiivsust ilmutama Facebooki vahendusel. Käisin kõigi programmi kokkupanijate vastavad näoraamatud läbi ja leidsin sealt vaid mõned takkajärgi lausutud kiidusõnad ja kellegi Urmase, kes „was interested“! Arvestades aga nii seda, et Mondo näol on tegemist ÜRO-meelse organisatsiooniga kui seda, kuidas antud üritust finantseeriti, võib järeldada, et tegemist oli oskuslikult „tüüritud arvamuste“ kujundamisega samas võtmes, milles esines noorte kliimastreikijate seltskonnas meie president: eks ikka üleilmse „jätkusuutliku kasvu“ võtmes. Kui üks presidendi suhtlusringis osalenud noormees hakkas sellise paduoptimistliku tulevikuperspektiivi põhjendatuses kahtlust ilmutama, lõikas laste vaoshoidmises pädev moderaator tal kähku sõnad suust ja andis sõna trafaretseid loosungeid kordavatele neiukestele. Ikka selles ÜRO ja Euroopa Liidu globaliseerumismeelsuse vaimus, mille finišis ootaks meid üks suur Maailmariik, mille ülitsentraliseeritud korraldus pidavat saama hakkama kõigi õudsete kriisidega, millega me juba silmitsi seisame. Kui vaid neid pahasid USAd, Hiinat ja Venemaad takistamas poleks!
Kui Mondo projekt kujutas endast vormiotsingut, kus katsetati erinevate institutsioonide ühe teema kaudu sidustamise suurvormi, siis teise ääre, st miniformaatide esindajana tasub välja tuua rahva ja poliitikute kohtumismängu „Säutsukohting“, mida juhtis Mari Liis Lill.
Säutsukohting kestab kokku poolteist tundi, millest kuni 60 minutit toimub kiirkohting küsimuste vastuste vormis, kus kokku sattunud valijal ja poliitikul on vastastikku küsimiseks aega täpselt 3 minutit. Kiirkohtingule järgneb 30 min kestev vabas vormis toimetamata kommentaarium ehk aru-telu nende osapoolte vahel, kellel kiirkohtingu ajal tekkis tõmme või põnev probleemipundar, mida soovite kindlasti lahti harutada.
Arutelus osalevad poliitikud istuvad suures ringis näoga sissepoole, arutelus osalevad valijad istu-vad nende vastas poliitikute ringi sees nägudega poliitikute poole. Aruteluringi keskel on säutsu-kohtingu mängujuht ehk „peasäutsuja“, kes iga kolme minuti tagant märku annab, et valija peab edasi liikuma järgmise poliitiku juurde.
Alustab valija. Nii poliitik kui valija saavad alustuseks küsida ühe omapoolse küsimuse – soovi kor-ral sama küsimuse kõigilt, kellega kohtuvad. Kuid võib ka küsimust muuta. Kui enda küsimused on ammendanud või mõlemad osalised juba enne 3 minutit vastused kätte saanud, võetakse uued, Postimehe ajakirjanike poolt ette valmistatud küsimused kordamööda kohapeal olevatest ümbriku-test.
Kui kõik 20 poliitikut ja 20 valijat on korra kolmeks minutiks kohtunud, on neil vaba valik, kellega ja milliseid küsimusi vabas vormis edasi arutada. https://www.arvamusfestival.ee/sautsukohting/
NB! Säutsukohtingu idee ja teostus valmis koostöös päevalehe-ga Postimees ning valitsussuhete- ja kommunikatsiooniagentuuri-ga Miltton.
Kui ma Agule meie juhuslikus telefonivestluses seda mängu tutvustasin, tekkis tal kohe õigustatud küsimus, kas need vestlused ka salvestatakse. Kuna olin katkendit sellest suminast vaadanud, siis teadsin kosta, et se-da ei tehta ega saagi nähtud režiimi korral teha - inimesed kõik neljaküm-nekesi tihedalt koos ja kära päris vali: https://www.facebook.com/hashtag/s%C3%A4utsukohting?source=feed_text&epa=HASHTAG
Agul muidugi mõte, et millegi asise saamiseks oleks mõtet vedada kaht salvestusliini: üks poliitiku liin tema kohtumistest erinevate valijatega ja teine valija liin. Mina siit omakorda pakkumas selle kohtingu internetiver-siooni, kus salvestusvõimalused olemas. Aga eks sel mängul, mis poliiti-liste parteide mängualal korraldati, olegi pigem kaasaegse kosjasobituse mekk juures. Seda kinnitasid ju ka mängu autorid, et sel moel saab valija endale leida kõige enam meeldinud lemmikuid. Selles kontekstis pakuks sedalaadi „kahemõõtmeline“ andmebaas muidugi suurt huvi parteisid teenivatele poliittehnoloogidele. Eks kiida ju mängu loomisel kaasa löö-nud Miltton ennast järgmiste sõnadega: Miltton New Nordics on ainus valitsussuhete ja korporatiivkommunikatsiooni agentuur Eestis, kellel on laialdased teadmised ning võimekus tuua oma klientidele soovitud tulemusi tervel Põhjala turul. Meil on oma meeskond või lepingulised koos-tööpartnerid igas Põhjamaa riigis ja esindus Brüsselis, millel on võimekus mõjutada otsustusprotsesse Euroopa Liidu tasandil.
Vägisi tuleb siinkohal meelde Kaupot teda AFle kaubelnute pillatud soov viia inimesed „õigete arvamusteni.“
TALGUJALIK-KOGUKONDLIKUD JA MUUD MULLITUSED
Talgujaist eestvedajaid ja kaasalööjaid oli ja saab olema mitmetel sel-lesuvistel kogukondlikel silmast silma kokkusaamistel üle Eesti. Mõned neist üritustest tulid ka jutuks klubiõhtul ja kajastan neid käesoleva ala-punkti all. Peale selle käisime põgusalt üle ka mitu huvitavamat posti-tust neist Talguakadeemia näoraamatu kahekümne seitsmest, mida Agu (9), Ene (4) ja Valdo (14) olime selle pika suvevaheaja jooksul talgujatega jaganud. Alljärgneva kajastuse vormi iseloomustamiseks sobib enim Gi-renoki raamatust „Klipiteadvus“ ära aetud võrdlus lapitekiga, kus lapid on üksteisega sobitatud nende omavahelise sobivuse, mitte aga selle järgi, milline neist klubiõhtul eelmisele ajaliselt järgnes.
KLIPP 1.Kaupo oli kutsutud haanimeeste, liivimaalaste ja setode kokku-saamisele Vaskna järve äärde, kus tema meelest järjekordselt nii napi ajaga viie-kuuekümnekesi heietades polnud lootagi suuri heuristilisi tu-lemusi, vaid jõutakse klišeelike tõdemusteni, et asju tuleb koos teha jmt. Taas jäi meil, vanadel talguhuntidel vaid tõdeda, et sellest hädast üle saamiseks poleks vaja muud, kui korralikud vähemalt viie, aga veel pa-rem kui seitsme tsükliga mõttetalgud. Praegu aktiivselt Võrumaal tegut-sev suurte talgute kogemusega Ruuta on samuti sundseisus, kus sa tead, mis oleks õige, aga ajapuudusel oled sunnitud kasutama kokkupressitud talgulisi lühiformaate.
KLIPP 2. 11.augustil Meerapalus seekord põhiliselt matka vormis peetud Kaika Suveülikooli põhiprogrammi välisel, kuid samas traditsiooniliste suveülikoolide järjekestvust alal hoidval „salaseminaril“ „Kõnelemisusust“ kõneleski Agu huvilis-te väiksele ringile ehtsate mitmepäevaste mõttetalgute väest tänapäeva ajukee-mia saavutuste valguses: http://talgujad.tartu.ee/werro/11august_meerapalu.pptx
KLIPP 3.Agu uus blogi, nimega „mullitus“ on juba juuni keskpaigast saadik huvilis-tele kättesaadav ja nagu juuli alguse näoraamatust näha, ka enamikule talgujaist huvi pakkunud: https://mullitus.blogspot.com/
Peter Sloterdijki trigooliast „Sfäärid“, aga eriti tema „Jumalahullusest“ on Agu saanud inspiratsiooni selle kujundi (või metafoori) sidumiseks Talgujate tegemis-tega. Nagu ta augustiklubis ka mainis, leiab Sloterdijkilt jt samas võtmes kirjutajailt talgujate põhiseisukohtadega kokku kõlavat või lausa kokku langevat.
Sellest Agu blogist jäi mul aga silma ka kirjatükk, kus juttu Jannseni tegudest esi-mesel ärkamisajal.
https://mullitus.blogspot.com/2019/07/2-jannseni-munad-ja-meie-mullid.html
Ülaltoodud SMT metodoloogia ühe (ka Talgujate poolt omaksvõetud) baasskeemi modifikatsioonis on ju kõigil seal esitatud arengusammu kaartel eeskujuks sakstelt „äraaetud“ prototüübid. Neist kõigi puhul on papa Jannseni ja tema kaaslaste tegemistes kenasti jälgitav arengusammu originaalskeemi (mida Moskva metodoloogid „velosipeediks“ kutsusid) nö peenstruktuur: prototüübilt plaanile, plaanilt programmile ja sealt kohalike oludega seostatud projektile.
Samas kirjatükis esitatud 21.sajandi maailmamuutjate ülesande arengusammude/aktiivsuste skeemil olevatest kaartest ei loe mitte välja prototüüpe, millelt edasi „ülespoole“ tõusta, vaid pigem programmilisi ülesandeid, millelt edasiliikumine käiks just „velosipeedi“ sammude ülalt alla tulemisena: programmilt plaanile, plaanilt prototüübile/tüüpidele, et sealt jõuda uutele stereotüüpidele.
See liikumine alt üles ja ülalt alla pole talgujate metodoloogias midagi uut. Meenutagem ettevõtete puhul rakendatavat formaati „EverEst: Tõus ja laskumine“, mida ka ükskord Märdimetsal Talgujate enda kohta katsetasime.
KLIPP 4. Küll oli mulle aga uudiseks sarnasele teele pööranud Pjotr Štšedrovitski lahtiütlemine 80ndatel kõikvõimsaiks peetavatest Megaprojektidest ja laskumine Programmiliste platvormide tasandile:
https://shchedrovitskiy.com/na-kakih-principah-mozhno-organizovat-processy-kollektivnogo-reshenija-problem/?fbclid=IwAR1TfbPqDFovK0dKVMy70jOHDPTE__9Ne5XAuacpZ1yLfE-smpBdUtjOxZg
Tõsi küll, Pjotr on programmilistest platvormidest kui uue tööstusrevolutsiooni ilmingutest kõnelnud juba aastaid. Aga nii selget Megaprojektide hukkamõistu kui siin, polnud ma varem kohanud. XX sajandi lõpuaaastate saavutuseks peab Pjotr ka (nende endi?) jõudmist orgprojektideni mitte ülalt alla antuina, vaid iseorganiseerumise ja isearenemise teel. Meil talgugrupis käis aga tegevus just sellisel viisil juba 80ndate aastate teisel poolel, mis eriti selgelt näha füüsikute mõttetalgute ja nendevahelisel ajal käiva intensiivse korraldusliku ja individuaalse sisulise töö vaheldumiste ketina 1987- 1989.
Üldiselt paistab, et Pjotr ise küll aru ei saa, et praegune aeg nõuab just vanadest kõrgustest allatulekut, lahti saamist peapööritusest näilikest edusammudest. Laskumine megaprojektide ajastust programmiliste platvormide aega on mõtestatud siis ja ainult siis, kui edasiste arengusammudena nähakse kavakindlat liikumist uute, seni mitte olemas olevate või avastamata prototüüpide poole.
KLIPP 5. Ühe säärase suhteliselt hiljuti avastatud prototüübini jõuame Agu pöördumise kaudu ellujäämiskunsti suurmeistri, ühe meie üheksa aasta taguse vestluskaaslase https://talgujad.forum.co.ee/t283-joulueelne-kolmikkohtumine-dekadnikul Gennadi Tšeurini ammuste ja tänaste tegemiste juurde. Augustiklubi lühikese sõnavõtu sel teemal on Agu tänaseks vormistanud kenaks ülevaateks, millesse soovitan soojalt süveneda: https://mullitus.blogspot.com/2019/08/3-tsuksi-ellujaamistarkus-teadmiseks.html?fbclid=IwAR34Zze8QbMGPwW-ex3xE-umwcXQrm5MjFGktdmc9lbd5attruW0ORpd8UA
Asja tuuma, ekstremaalsetes tingimustes ellujäämise aluste väljatoomise kõrval väärivad selles Tšeurini intervjuus tähelepanu veel vähemalt kaks asja: Esiteks, lääne ja ida maade rahvaste kultuuride eristamisele lisaks põhjamaise kultuuri omapära väljatoomine, selle ürgse elujõu teadvustamine globaalse kriisi palge ees. Ja teiseks, kollektiivi kui ühtemoodi mõtlejate ja kogukonna kui erinevalt mõtlejate koosluste eristamine. Eks ole ju meie end teadvustanud just nimelt kogukonnana ja mitte ühe inimese mõtlemise järgi koondatud kollektiivina https://www.scribd.com/document/291649361/ERITI-ERILISELT-ERINEVAD
Kuivõrd kaugel ollakse tänapäeva lääne tsivilisatsioonis tšuktši eetilisest printsiibist mitte mingil juhul võtta looduselt, oma elamise kojast rohkem kui just praegu elamiseks vaja ja sellega kaasnevast sügavast veendumusest, et ainult nii elades annab emake loodus sulle elu jätkamiseks vajaliku väe.
Agult saime ka teada, et erinevalt meie oludest leidub suurel Venemaal inimesi, kel jätkub ajaressurssi ka kahekümnepäevaste ekstreemsetes tingimustes omalaadsete „tšeuurinlike ODIde“ läbitegemiseks. Meil peaks oma täiemõõduliste talgute kokkusaamiseks Agu arvates vaja minema tähelepanumajanduse geeniuste eestvedamist.
KLIPP 6. Veel ühes Štšedrovitski-juuniori mulle silma jäänud esinemises, mille Talguakadeemia näoraamatu suvistesse postitustesse panin,
https://shchedrovitskiy.com/obrazovanie-dlja-detej-chto-zavisit-ot-roditelja/?fbclid=IwAR0a2zK3UTjMnXtwpo_NUOfsnx0Q_nQu--k1KoqEYAdlJWTfu7oH2fIcnuY
leidsin tema skeemidest sellise, mida varem polnud näinud. Panen ta siia koos omapoolsete väikeste lisanditega üles:
See skeem seob omavahel paaridesse kaks kolmikut: tegevuse moraalsed/väärtuselised eesmärgid kasvatusega, tegevuse objekti maailmavaadet kujundava harimisega ja tegevusvahendite, kompetentside omandamise ettevalmistusega tulevasteks tegevusteks. Siin on tabatav kokkukõla vene füüsikute poolt 1987 suvel välja pakutud ja edasises tegevuses orientiiriks olnud „kolmainsusega“: humanistlik kasvatuslik eesmärk – õpetada õppima, hariduslik – looduse kui objekti tundmaõppimise kaudu teadusliku maailmavaate omandamine ning kolmandaks, kaasaegses tehnoloogilise maailmas toimetulekuks vajalike vahendite andmine, kompetentside kujundamine.
Teine turgatus, mis seda skeemi vaadates pähe kargas: Eks ole ju kasvatusele, haridusele ja ettevalmistamisele vastavad metodoloogilised lähenemised just need, mille eristamisvajadust klubimeister Juss on alates meie esimesest klubist saadik rõhutanud: käsitus – käsitlus – käsitsus on adekvaatseteks lähenemisviisideks vastavalt reale: kasvatus – haridus – ettevalmistus.
KLIPP 7. Nagu küllap meie kõigiga tihti juhtub, nii sattusin ka mina vormiotsingute käigus uute põnevate sisude juurde. Seoses poeg Priidu naasmisega kodumaale pärast kümmet välismaa-aastat Londonis,Brüsselis, Berliinis, sai meenutatud mitmeid siin vahepeal sündinud kultuuriasutusi. Seal sattusin sellisele huvitavale formaadile nagu Tallinna Kammerteatri Vabriku Seminari raamides korraldatavad dialoogid nimega „Intrigeeriv pärastlõuna“, mida on võimalik kuulata ja küsimusi esitada otse saalis, aga ka vahetult internetis jälgida ja ka hiljem You tube´is vaadata-kuulata. See meenutas ka Talgujate aastaid, mil me tänu Alar Randoja-Randali tehnilisel toele sarnaseid saateid katsetasime.
KLIPP 8. Aga üle kuulates neist mitmekümnest pärastlõunast huvipakkuvamaid, sattusin saatele, kus vestluste korraldaja Peeter Saarepere vestluskaaslaseks oli arvamusliider Hardo Pajula. Siit omakorda viis järgmine samm tema juhitava „Edmund Burke´i Seltsini“, millest küll ka varem veidi olin mõttematerjali saanud, seekord aga Rupert Sheldrake´i otsa potsatasin. Ja vaat just nii sattusin tema kõmulise morfilise resonantsi kontseptsioonini, mida huviga tustima asusin ja millest augustiklubis oli vahva mõtteid vahetada Kaupoga, kes tema töödega juba varemast tuttav on. Mulle aga said Sheldrake´i seisukohad kauaoodatud toetuspunktideks mus aastakümneid keerelnud mõtetele, et teadvuse otsimine vaid inimese ajust on üks suuri takistusi, miks teadvuse tundmaõppimine on takerdunud ja mistõttu ka aju-uurijad nagu Jaak Aru, suhtuvad selle saladuse peatsesse lahtimuukimisse skeptiliselt.
Klubiõhtul saime mõlemad Kaupoga veidi avada üht Sheldrake´i vaimukat analoogi: Kui televiisorist mingit juppi välja võttes saade katkeb, siis on tobe väita, et saade tehakse televiisoris.
GP oli selles mõttes Sheldrake´iga kokkukõlav mees, väites, et mõtlemine ei toimu ajus, vaid kultuuris ja et samavõrra oleks tobe väita, nagu toimuks transport trammis.
VORMIPÄRASUSE ISIKUPÄRASUSEST
Klubiõhtu kajastuse kaheksanda klipiga mahasaamise järel jõudis mulle pärale arusaamine, et kui ma nii jätkan, kuni ka kajastamata 2/3 suvevaheagsetest postitustest on lapitekiks kokku õmmeldud, siis jõuab enne sügis kätte kui ma omadega valmis saan.
Sestap otsustasin selle kolmandikuga piirduda ja lõpetada oma kirjatükk miniesseega vormipärasuse ja isikupärasuse dialektikast. Nende kahe „pärasuse“ koos käsitlemiseks andis mulle inspiratsiooni Jüri, kes üsna klubiõhtu lõpus andis mulle soovituse võtta iga klubiõhtu lühidalt kokku. Et kuigi neis kirjatükkides on kokkuvõtteid ikka leida ka, ometi võiksid need olla märksa kokkusurutumad.
Ma tõlgendaksin seda ettepanekut nii: Oleks parem, kui need kirjatükid oleksid vähem minulikud ja rohkem jürilikud.
Siin ongi tegemist küsimusega, kas vormipärasus üldse lubab isikupära või tähendab vormipärasus vaid ranget fikseeritust nagu pass või koolitunnistus. Ilmselt eksisteerib valdkondi, kus on nõutav rangelt standardiseeritud formulaarsus, loovas sfääris aga väärtustatakse pigem isikupärast vormiloomet, väljumist vanadest kivistunud vormidest.
Kui mulle antakse valida, siis eelistan formulari täitmisele „vabas vormis“ essee kirjutamist, meie kokkusaamiste protokollimisele kompositsioonilist vabadust, kus ma endale luban ka klubiõhtu järelkuulamisel sündinud turgatuste, assotsiatsioonide sisse põimimist. Ikka selleks, et kirjutatu poleks vaid toimunud loomingulise protsessi kiretu (objektiivne) terviklik või kompilatiivne fikseering, vaid et sellest saaks laia võraga paljude okstega puu, mille igast oksaharust võiks kasvada uued ideevõrsed.
Siit turgatas kujund, et kuigi iga kaseseemneke võib VORMIPÄRASELT kasvada vaid kasekeseks, siis tegelikult saab temast selle vormi sees, vormipäraselt edenedes täiesti omanäoline, „isikupärane“ puu. Mõni kasvab rohkem pikkusse, ühe põhiharuna kasvus juurde visates, mõni teine rohkem laiusse hargnedes, aga ikka on nad „rangelt“ vormipärased kased mõlemad.
Mingis mõttes kõlbab augusti klubiõhtu koos selle kajastusega üheks morfoloogilise elik kuju-uurimusliku, vormiõpetusliku kontemplatsiooni formaadi näidiseks. Kontemplatsioon kuulub, nagu me Aristotelest ja Arendtit, Deleuze´i ja Otti järgides oleme korduvalt toonitanud, Bios theoretikose alasse ja mitte Bios praktikose kapsamaale. Ometi arvasid vanad kreeklased eesotsas Aristotelese endaga ülemaks just seda, kontempleeriva vaimu poolust.
Lõpetamegi selle kajastuse vormipärasust kõrgelt hindava Plotinose (204/5 – 270) mõtetega, kasutades selle juures seda uusplatonismi rajajat sügavuti tundnud Aleksei Lossevi (1893 – 1988) abi: Hea on vormipärasus, korrastatus, ja kuri on hajutatus, laialivalgumus.
Üks ehk Hüve on kõige absoluutne ühtsus. Kõiksus on lõpule viidud (Sellele väitele vaidleb Rupert Sheldrake tugevalt vastu!) ja rangelt vormipärane. Ta on ühtsus, kuid mitte lihtsalt paljuse ühtsus, vaid üksikute ühtsus. Kuigi iga osa on tervikust erinev, on ta ise terviklik üksik, mis on samane ter-vikuga kui tervikliku üksikuga. Et asi oleks mõeldav määratletuna, peab ta olema jagamatult üksik ning kõigest muust erinev. Et maailm oleks mõeldav, peab iga asi olema samane maailmaterviku-ga. Iga vähimgi kõiksuse osa peab olema kõiksuslik. Maailm on absoluutselt üksik, jääb enesesse, seisab iseenesest koos ega tükeldu piiritult. Maailm on Hüve. Hüve on olemise esime-ne hüpostaas. Ta on maailma absoluutne üksikus, maailma korrastatuse ja terviklikkuse printsiip, mis ei lase tal laguneda ja pimedusse kaduda.
Kuigi suurus erineb Ühest, on ta üksik ning jääb iseendaks. Iga asi või suurus on Ühega samane ja Ühest erinev. Selle erinevuse tõttu on ta iseendast võõrandunud ega ole sama ühtne kui Üks. Asi on hea, niivõrd kui ta on üks, ja halb niivõrd, kui ta ei ole üks. Vormitu paljus on halb, sest ta on võimalik üksnes enesekaotuse ja eneseunustuse tõttu. Vormipärane paljus on hea, sest ta sisaldab ka kõiki oma osi absoluutselt jagamatus üksiku-ses.
EKS KÕLA SEE JU KOKKU MEIE POSITIIVSE DIALEKTIKA SAMASUSTE ERINEVUSE JA KOOS-TÖÖ SEADUSEGA!
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele