Keelemeelne märtsiklubi 2019
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Keelemeelne märtsiklubi 2019
Mis? Kus? Talgujate Võimaluste Värava Virtuaalklubi 66. kokkusaamine
Millal? 12.märtsil 2019 kell 21.30 – 23.45
Kes? Agu, Ene, Juss, Jüri, Kaupo, Margus, Mati ja Valdo
Millest? https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=d4433b76-7828-4f1c-9e80-c6f41648e33a
PEALKIRJA PÕHJENDUS
Tänavune emakeelepäeva eelne klubiõhtu kujunes läbivalt „keelsusmeelseks“. Keelega said seotud mitte üksnes ja mitte isegi niivõrd omakeelsete sõnade/mõistete keeleomased ja igale keelele ainuomased tähendusväljad. Sellele omakeelsuse/emakeelsuse küljele rõhus sel õhtul pidevalt meie klubimeister Juss. Tõsi - ta on seda alati teinud. Niipalju kordi, kui on klubi ajaloos keelepäevale pühendatud klubiõhtuid olnud.
Tänavu, kus erakordselt on emakeelepäev vaid 1/365 keeleaastast - ÜRO poolt rahvusvaheliseks põliskeelte aastaks kuulutatud aastast 2019 - kujunes ka meie klubiõhtu kontempleeriv vaim laiemalt keelsuse meelsust hõlmavaks. Elik „peenemalt“, st võõrkeelsemalt-võõrsõnaliselt väljendudes : Millest me ka tol õhtul juttu ei teinud, ikka leidis selles väljendust „ugrimugrilik“ lingvistiline mentaalsus - kus otsesõnu välja öeldult, kus kaudsemalt läbi kostvalt.
Nii hakkaski mul seda kajastust kirjutama asudes justkui iseenesest moodustuma sääraseid sõnapaare nagu „umbkeelne nürimeelsus“, „mitmekeelne vabameelsus“ ja muud säärast ja nii edasi.
Aga samas sai kohe selgeks et sellistel „paaritamistel“ pole tegelikult mingit üksühest vastavust ei sügavamat mõtet ega ka võimalustki saavutada. Sestap teen siin lihtsalt selle kirjatüki lugejale sõnamängu otsa lahti, andes ette väikese loetelu võimalikest „keelsustest“ ja „meelsustest“, mida juhuslikult omavahel paari pannes võiks mõtelda nende „paarisuhete“ esinemise üle „tegelikus elus“. Muidugi on allpool toodud vaid väike osake võimalikest /tegelikest keelsusmeelsuse variantidest, mis peaks kinnitust leidma ka alljärgnevas klubiõhtu kajastuses.
MEIE PÕHISEADUSE KEELEMEELELINE KÜSITAVUS
• 2007. aastal muudetud preambul:
Kõikumatus usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki, mis on loodud Eesti rahva riikliku enesemääramise kustumatul õigusel ja välja kuulutatud 1918. aasta 24. veebruaril, mis on rajatud vabadusele, õiglusele ja õigusele, mis on kaitseks sisemisele ja välisele rahule ning pandiks praegustele ja tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus, mis peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade – võttis Eesti rahvas 1938. aastal jõustunud põhiseaduse § 1 alusel 1992. aasta 28. juuni rahvahääletusel vastu järgmise põhiseaduse.(Märkus: keele säilitamise ülesanne lisatud preambulisse 2007.aastal)
Agu on aastaid nurisenud meie põhiseaduse keelemeelsuse üle. Kui ma tast õigesti aru olen saanud, siis riigile eesti keele säilitamise kohustuse panemisega on Agu meelest Eesti Vabariik muudetud filoloogide „käepikenduseks“.
Aga mis selles siis halba on? – võidakse küsida.
Minu arvates on meie Põhiseaduse see, maailma riikide konstitutsioonide seas ainulaadne ülesandepüstitus kogu täiega paradoksaalne, kuna seal on sellised riigist määratult suuremad, vanemad ja väelisemad värgid nagu rahvus (etnos), tema olemise viis (omakultuur) ja tema olemust väljendav keel topitud väiksema, noorema ja väetima „mahuti“ – riigi -- sisse. Et nad sääl hästi „säiliksid“. Oma mõningaid küsitavusi sisaldavas arvamuses „Paremkonservatiivid muudavad eesti keele malakaks“ teeb meie klubis väga sageli viidatud eesti keele ja kirjanduse suur ja sügav tundja, Margus Oti doktoritöö juhendaja semiootik Daniele Monticelli pihuks ja põrmuks nõudmise keelt (aga eks sama käi ka rahvuse ja kultuuri kohta) seaduse jõul „säilitada“:
„Kristjan Jaak kirjutas, et selle maa keel tõuseb taevani laulu tuules, mitte seaduse jõul. Ja keeleteadlased teavad hästi, et ainus toimiv keeleseadus on tegelikult keele kasutamine. Keelt ei saa normide abil «säilitada», kuna ta on arenev organism ja ainus viis organismi säilitada on ta tappa ja palsameerida. Keele hoidmine saab toimida ainult keelt kasutades ja pidevalt taasluues. Eesti keelega on selles mõttes kõik väga hästi. Me kasutame seda iga päev kõikides eluvaldkondades, mitmesugustes kontekstides ja registrites kõrtsist kuni teadusartikliteni. Andekad sõnameistrid imevad temast välja aina uusi võimalusi. Inimesed, kes on omandanud eesti keele võõrkeelena, annavad samuti oma panuse uute ja ootamatute lahenduste näol. Eesti keel on elujõuline ja rahvusvaheliselt kasutatavate keelte kestlikkuse parameetrite järgi ei kuulu ta ohustatud, vaid kindlustatud keelte hulka.“
https://arvamus.postimees.ee/6542624/daniele-monticelli-paremkonservatiivid-muudavad-eesti-keele-malakaks
Riik kui meie rahvuse, kultuuri ja keele säilitamise sarkofaag? Selline on tõepoolest meie Põhiseadusse raiutud sõnade „halb“ tõlgendus. Ja selle fundamentalistlik tähenärijalik järgimine annaks vabad käed neile, kes seda seadusetähte sääraselt järgima hakkaksid, nagu Monticelli hoiatab.
Muidugi pole Põhiseaduse loojatel selle preambula sõnastamisel meelel mõlkunud meie keele ja kultuuri tarretamine, vaid ikka selline jääva saamise ja saava jäämise elav protsess, sarnane traditsiooni toomasmooruslikule mõistmisele elava tule edasikandmisena ja mitte tuha säilitamisena . https://www.scribd.com/document/120472016/SIDUS-TEKST-TRADITSIOONIST-JA-INNOVATSIOONIST
Küll aga tuleks Riigi ülimuslikuks kuulutamise asemel ta oma aja ära elanud aujärjelt maha tõsta, hakates suhtuma riiki kui ühesse ( NB! sugugi mitte ainukesse!) ka tänapäeva globaliseerunud maailmas ikka veel päris tõhusasse tööriista, mida eesti rahvas oma olemise viisi, oma põlisel asualal elamise viisi, oma kultuuri arendamisel elik innovatiivsel tradeerimisel senisest palju paremini (innovatiivsemalt) kasutama peaks.
Tänavu üle 55nda eluaastapaku astunud poeet ja filosoof Hasso Krull räägib sel puhul temaga maha peetud usutluses neist asjust nii:
https://kultuur.postimees.ee/6511827/jaagem-eurooplasteks-et-kusida-kes-on-eestlased
„Eestis on üks põhilisi küsimusi, misasi see Eesti riik üldse on ja milleks ta olemas on. On inimesi, kes arvavad, et Eesti riik on olemas selleks, et SKT hästi üles viia – et mingid inimesed saaks siis kõvasti pappi. Aga on ka neid, kes arvavad, et Eesti riik on olemas selleks, et hoida ja kaitsta midagi, mida ma nimetaks pärimuslikuks ökoloogiliseks koosluseks. See ongi mu meelest see päris Eesti – niihästi vana kui ka uus Eesti. Ta on see, mille pealt Eesti riigi idee on tekkinud. Kui pärimuslikku ökoloogilist kooslust enam ei ole, siis – ma olen Mikitaga täiesti nõus – pole sellel riiklusel mitte mingisugust mõtet.“
See Päris-Eesti kui pärimuslik ökoloogiline kooslus kujundab läbi kogukondade vahelise suhtluse elu meie asualal, andes midagi teha ka üleriigiliste asjatoimetuste korraldajatele ja mitte vastupidi! Koosluse kokkuhoidmist, ühiselutegevust soodustavate ja välisele agressioonile vastu seisvate asjatoimetuste korraldamise kogule. Põhimõtteliselt ikka sedasama teoks tegev, millest oma Politeia ülesehituse põhimõtetes kõneleb Platon.
Hasso Krull: „See, et oleme mingis paigas sündinud ja sündinud teatavatest esivanematest, ei pruugi tähendada, et hoiaksime sellest kümne küünega kinni ja ainult vastanduksime kõigele, mis on võõras….Põhiline on just mitte klammerduda millegi külge ainult selle pärast, et see on «oma».“
Ja järgmine Talgujate klubis ja mulluseil Märdimetsa talguil kõnelduga kokku kõlamise koht: „Kui analüütiliselt ei saa, peab proovima poeetiliselt. Ja kui poeetilisest üksi on vähe, tuleb müütiline mõte appi võtta – et ta looks avarama ruumi. Müütilise materjali kaudu saab mõelda asjadest ja läbi tunda asju, mida tegelikult isegi intuitiivselt ise veel päriselt ei hooma. Saab teatud mõttes enda väikesest vaatepunktist loobuda ja minna teisele tasandile, kus need probleemid hakkavad ennast justkui ise mõtlema“.
Ja taas kokku kõlavalt meie foorsaitluse elik tulevikuaimduse/ihalusega: „Niivõrd ei pea isegi lootma, kuivõrd peab kujutlema – kujutluse jõud on hästi tähtis. Ja siis võivad asjad, mis iseenesest ei olegi praegu veel võimalikud, saada kunagi võimalikuks.“
Siia paneksin kolm punkti emakeele kroonumeelse käsitluse kriitilisele käsitusele, mille käivitajaks oli 25.veebruari „Plekktrumm“ https://etv2.err.ee/911612/plekktrumm-hasso-krull
Järgmine klubiõhtul jutuks tulnud teema sai mu keelemängus pealkirjaks „Mitukeelsuse vabammeelsus“. Sellest aga juba KEELEMEELSUSKLUBI kajastuse II osas.
Millal? 12.märtsil 2019 kell 21.30 – 23.45
Kes? Agu, Ene, Juss, Jüri, Kaupo, Margus, Mati ja Valdo
Millest? https://www.online.ee/sharefile.php?shareid=d4433b76-7828-4f1c-9e80-c6f41648e33a
PEALKIRJA PÕHJENDUS
Tänavune emakeelepäeva eelne klubiõhtu kujunes läbivalt „keelsusmeelseks“. Keelega said seotud mitte üksnes ja mitte isegi niivõrd omakeelsete sõnade/mõistete keeleomased ja igale keelele ainuomased tähendusväljad. Sellele omakeelsuse/emakeelsuse küljele rõhus sel õhtul pidevalt meie klubimeister Juss. Tõsi - ta on seda alati teinud. Niipalju kordi, kui on klubi ajaloos keelepäevale pühendatud klubiõhtuid olnud.
Tänavu, kus erakordselt on emakeelepäev vaid 1/365 keeleaastast - ÜRO poolt rahvusvaheliseks põliskeelte aastaks kuulutatud aastast 2019 - kujunes ka meie klubiõhtu kontempleeriv vaim laiemalt keelsuse meelsust hõlmavaks. Elik „peenemalt“, st võõrkeelsemalt-võõrsõnaliselt väljendudes : Millest me ka tol õhtul juttu ei teinud, ikka leidis selles väljendust „ugrimugrilik“ lingvistiline mentaalsus - kus otsesõnu välja öeldult, kus kaudsemalt läbi kostvalt.
Nii hakkaski mul seda kajastust kirjutama asudes justkui iseenesest moodustuma sääraseid sõnapaare nagu „umbkeelne nürimeelsus“, „mitmekeelne vabameelsus“ ja muud säärast ja nii edasi.
Aga samas sai kohe selgeks et sellistel „paaritamistel“ pole tegelikult mingit üksühest vastavust ei sügavamat mõtet ega ka võimalustki saavutada. Sestap teen siin lihtsalt selle kirjatüki lugejale sõnamängu otsa lahti, andes ette väikese loetelu võimalikest „keelsustest“ ja „meelsustest“, mida juhuslikult omavahel paari pannes võiks mõtelda nende „paarisuhete“ esinemise üle „tegelikus elus“. Muidugi on allpool toodud vaid väike osake võimalikest /tegelikest keelsusmeelsuse variantidest, mis peaks kinnitust leidma ka alljärgnevas klubiõhtu kajastuses.
MEIE PÕHISEADUSE KEELEMEELELINE KÜSITAVUS
• 2007. aastal muudetud preambul:
Kõikumatus usus ja vankumatus tahtes kindlustada ja arendada riiki, mis on loodud Eesti rahva riikliku enesemääramise kustumatul õigusel ja välja kuulutatud 1918. aasta 24. veebruaril, mis on rajatud vabadusele, õiglusele ja õigusele, mis on kaitseks sisemisele ja välisele rahule ning pandiks praegustele ja tulevastele põlvedele nende ühiskondlikus edus ja üldises kasus, mis peab tagama eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise läbi aegade – võttis Eesti rahvas 1938. aastal jõustunud põhiseaduse § 1 alusel 1992. aasta 28. juuni rahvahääletusel vastu järgmise põhiseaduse.(Märkus: keele säilitamise ülesanne lisatud preambulisse 2007.aastal)
Agu on aastaid nurisenud meie põhiseaduse keelemeelsuse üle. Kui ma tast õigesti aru olen saanud, siis riigile eesti keele säilitamise kohustuse panemisega on Agu meelest Eesti Vabariik muudetud filoloogide „käepikenduseks“.
Aga mis selles siis halba on? – võidakse küsida.
Minu arvates on meie Põhiseaduse see, maailma riikide konstitutsioonide seas ainulaadne ülesandepüstitus kogu täiega paradoksaalne, kuna seal on sellised riigist määratult suuremad, vanemad ja väelisemad värgid nagu rahvus (etnos), tema olemise viis (omakultuur) ja tema olemust väljendav keel topitud väiksema, noorema ja väetima „mahuti“ – riigi -- sisse. Et nad sääl hästi „säiliksid“. Oma mõningaid küsitavusi sisaldavas arvamuses „Paremkonservatiivid muudavad eesti keele malakaks“ teeb meie klubis väga sageli viidatud eesti keele ja kirjanduse suur ja sügav tundja, Margus Oti doktoritöö juhendaja semiootik Daniele Monticelli pihuks ja põrmuks nõudmise keelt (aga eks sama käi ka rahvuse ja kultuuri kohta) seaduse jõul „säilitada“:
„Kristjan Jaak kirjutas, et selle maa keel tõuseb taevani laulu tuules, mitte seaduse jõul. Ja keeleteadlased teavad hästi, et ainus toimiv keeleseadus on tegelikult keele kasutamine. Keelt ei saa normide abil «säilitada», kuna ta on arenev organism ja ainus viis organismi säilitada on ta tappa ja palsameerida. Keele hoidmine saab toimida ainult keelt kasutades ja pidevalt taasluues. Eesti keelega on selles mõttes kõik väga hästi. Me kasutame seda iga päev kõikides eluvaldkondades, mitmesugustes kontekstides ja registrites kõrtsist kuni teadusartikliteni. Andekad sõnameistrid imevad temast välja aina uusi võimalusi. Inimesed, kes on omandanud eesti keele võõrkeelena, annavad samuti oma panuse uute ja ootamatute lahenduste näol. Eesti keel on elujõuline ja rahvusvaheliselt kasutatavate keelte kestlikkuse parameetrite järgi ei kuulu ta ohustatud, vaid kindlustatud keelte hulka.“
https://arvamus.postimees.ee/6542624/daniele-monticelli-paremkonservatiivid-muudavad-eesti-keele-malakaks
Riik kui meie rahvuse, kultuuri ja keele säilitamise sarkofaag? Selline on tõepoolest meie Põhiseadusse raiutud sõnade „halb“ tõlgendus. Ja selle fundamentalistlik tähenärijalik järgimine annaks vabad käed neile, kes seda seadusetähte sääraselt järgima hakkaksid, nagu Monticelli hoiatab.
Muidugi pole Põhiseaduse loojatel selle preambula sõnastamisel meelel mõlkunud meie keele ja kultuuri tarretamine, vaid ikka selline jääva saamise ja saava jäämise elav protsess, sarnane traditsiooni toomasmooruslikule mõistmisele elava tule edasikandmisena ja mitte tuha säilitamisena . https://www.scribd.com/document/120472016/SIDUS-TEKST-TRADITSIOONIST-JA-INNOVATSIOONIST
Küll aga tuleks Riigi ülimuslikuks kuulutamise asemel ta oma aja ära elanud aujärjelt maha tõsta, hakates suhtuma riiki kui ühesse ( NB! sugugi mitte ainukesse!) ka tänapäeva globaliseerunud maailmas ikka veel päris tõhusasse tööriista, mida eesti rahvas oma olemise viisi, oma põlisel asualal elamise viisi, oma kultuuri arendamisel elik innovatiivsel tradeerimisel senisest palju paremini (innovatiivsemalt) kasutama peaks.
Tänavu üle 55nda eluaastapaku astunud poeet ja filosoof Hasso Krull räägib sel puhul temaga maha peetud usutluses neist asjust nii:
https://kultuur.postimees.ee/6511827/jaagem-eurooplasteks-et-kusida-kes-on-eestlased
„Eestis on üks põhilisi küsimusi, misasi see Eesti riik üldse on ja milleks ta olemas on. On inimesi, kes arvavad, et Eesti riik on olemas selleks, et SKT hästi üles viia – et mingid inimesed saaks siis kõvasti pappi. Aga on ka neid, kes arvavad, et Eesti riik on olemas selleks, et hoida ja kaitsta midagi, mida ma nimetaks pärimuslikuks ökoloogiliseks koosluseks. See ongi mu meelest see päris Eesti – niihästi vana kui ka uus Eesti. Ta on see, mille pealt Eesti riigi idee on tekkinud. Kui pärimuslikku ökoloogilist kooslust enam ei ole, siis – ma olen Mikitaga täiesti nõus – pole sellel riiklusel mitte mingisugust mõtet.“
See Päris-Eesti kui pärimuslik ökoloogiline kooslus kujundab läbi kogukondade vahelise suhtluse elu meie asualal, andes midagi teha ka üleriigiliste asjatoimetuste korraldajatele ja mitte vastupidi! Koosluse kokkuhoidmist, ühiselutegevust soodustavate ja välisele agressioonile vastu seisvate asjatoimetuste korraldamise kogule. Põhimõtteliselt ikka sedasama teoks tegev, millest oma Politeia ülesehituse põhimõtetes kõneleb Platon.
Hasso Krull: „See, et oleme mingis paigas sündinud ja sündinud teatavatest esivanematest, ei pruugi tähendada, et hoiaksime sellest kümne küünega kinni ja ainult vastanduksime kõigele, mis on võõras….Põhiline on just mitte klammerduda millegi külge ainult selle pärast, et see on «oma».“
Ja järgmine Talgujate klubis ja mulluseil Märdimetsa talguil kõnelduga kokku kõlamise koht: „Kui analüütiliselt ei saa, peab proovima poeetiliselt. Ja kui poeetilisest üksi on vähe, tuleb müütiline mõte appi võtta – et ta looks avarama ruumi. Müütilise materjali kaudu saab mõelda asjadest ja läbi tunda asju, mida tegelikult isegi intuitiivselt ise veel päriselt ei hooma. Saab teatud mõttes enda väikesest vaatepunktist loobuda ja minna teisele tasandile, kus need probleemid hakkavad ennast justkui ise mõtlema“.
Ja taas kokku kõlavalt meie foorsaitluse elik tulevikuaimduse/ihalusega: „Niivõrd ei pea isegi lootma, kuivõrd peab kujutlema – kujutluse jõud on hästi tähtis. Ja siis võivad asjad, mis iseenesest ei olegi praegu veel võimalikud, saada kunagi võimalikuks.“
Siia paneksin kolm punkti emakeele kroonumeelse käsitluse kriitilisele käsitusele, mille käivitajaks oli 25.veebruari „Plekktrumm“ https://etv2.err.ee/911612/plekktrumm-hasso-krull
Järgmine klubiõhtul jutuks tulnud teema sai mu keelemängus pealkirjaks „Mitukeelsuse vabammeelsus“. Sellest aga juba KEELEMEELSUSKLUBI kajastuse II osas.
Valdo- Postituste arv : 514
Join date : 16/05/2009
Similar topics
» Jaanipäeva eel, 2019.
» Mõttetalgutest 2019. jaanuaris
» KLUBIJUTTU VEEBRUARIS 2019
» NÄÄRIKLUBI AASTAL 2019
» Mõttetalgutest 2019. jaanuaris
» KLUBIJUTTU VEEBRUARIS 2019
» NÄÄRIKLUBI AASTAL 2019
TALGUJAD :: Talgujate foorumid :: KLUBI
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele