Tosin talgutera 7 -12

Vaata eelmist teemat Vaata järgmist teemat Go down

Tosin talgutera 7 -12

Postitamine  Valdo on Nelj Mai 21, 2009 12:19 am

TOSIN TALGUTERA
Valdo Ruttas



7.Sinine haigus
Vene orgtegevuslikes mängudes oli käibel termin sinine haigus. See tähistas olukorda, kus mängijad üritavad tegeleda maailmaparandamisega võõraste kätega. Selle termini saamislugu: Kord palus Georgi Petrovitś ettekandjat, et ta märgiks sinise vildikaga ära ettekannet illustreerival plakatil need kohad, mis ei ole temaga seotud. Kogu plakat sai 100% siniste linnukestega kaetuks.
Sama olukord kordus mul Hollandi põllumajanduskooli tellitud mõttetalgutel . See põllumajanduskool korraldas juba mitmendat korda kursusi Tśehhoslovakkia loomakasvatajatele. Kursused läksid väga ebaedukalt. Hoolimata suurest vaevast, mida hollandlased nägid, ei suutnud nad saavutada kursuslaste positiivset suhtumist pakutavasse. Teisel talgupäeval, kui olime just maha saanud pildiga kogu loomakasvatuskompleksist, mida kursused käsitlesid, palusin oma rühma liikmeil vildikaga ära märkida see koht või need kohad, mis on nendele nende töös kodumaal olulised, Tuli välja, et selliseid kohti pildil ei olnudki! Kõik grupi liikmed olid kasutanud võimalust Hollandisse sõita hoopis muudel eesmärkidel: kes lootis saada sisse varustuskettidesse, et panna püsti põllutehnika remonditöökoda, kes kavandas Slovakkias piiriäärset restorani jms. Vaid üks nunn oli tõepoolest piimakarjanduse produktiivsuse teemast huvitatud, kuid nende kloostri farmi Praha lähedal kavatseti ümber profileerida plastmassitehaseks!
Midagi nii mõistusevastast ei osanud kursuste korraldajad kuidagi oodata. Võttis päris palju aega, et selgitada, kuivõrd kauged võisid olla sotsialismileerist saabunud inimeste avalikult deklareeritud ja varjatud tegelikud eesmärgid.
Tänapäeval peaksime ju sinisest tõvest priid olema?
8. Õhk värises
Hästi õnnestunud mõttetalgud annavad osalistele niivõrd võimsa positiivse emotsionaalse laengu, mida on raske millegi varem elus kogetuga võrrelda. Üldse on kõik emotsioonidelained kollektiivse mõttetegevuse ajal suuremate amplituudidega kui nö tavaelus. Kui füüsikute kahenädalastel maratontalgutel Helme Kutsekoolis üks talgurühmadest äkitselt oma probleemile superlahenduse leidis, kajas üle kogu koolimaja selline rõõmuhõise, et õpetajad, kes teistes klassiruumides oma tavalisi tunde andsid, ehmunult kohale jooksid.
Mu hea teoreetilisest füüsikust kolleeg suhtus mõttetalgutesse väikese iroonia ja suure skepsisega senikaua, kuni ta sattus füüsikaõpetajate suurte mõttetalgute lõppistungi saali astuma parasjagu siis, kui võeti vastu kõige tähtsamaid otsuseid oma edasise tegevuse kohta.
“Sisenesin auditooriumi ja tundsin, et õhk sõna tõsise mõttes värises”- kirjeldas ta mulle oma tundmusi.
Ja sellest momendist oli mõttetalguliste ridades üks väärt mees rohkem.




9.Ta tõstis mu endaga samale kõrgusele
Mõttetalgute üks põhireegel on: Pagunid maha!
See tähendab, et mõttetalgurühmas on kõik rühmaliikmed võrdsed hoolimata sellest, millised on nende ametipostid, tiitlid, vanusevahed jms. Ometi ei saa mingid reeglid tühistada tundeid nende suhtes, keda peetakse enda jaoks Õpetajaks, Autoriteediks, Eeskujuks. Sageli kiidetakse selliseid vaieldamatuid autoriteete, et nad ei aja nina püsti, vaid on võimelised laskuma lihtsureliku tasemele. Helme mõttetalgutel tõi üks õpetaja (kolleegide ja õpilaste poolt kõrgelt hinnatud mees, tõeline pedagoog) tema jaoks kõige olulisemana välja selle, et tema poolt austatud õppejõud tõstis ta ühise mõttetöö ajal enesega samale kõrgusele!
See enesega samale kõrgusele tõstmise kreedo on meie jaoks järgnevatel aastakümnetel omandanud tõelise liidri tunnuse tähenduse .
10. Visionääre on. Kus on audionäärid?
Meil on hulgi visionääre, kõigil oma tulevikuvisioon välja pakkuda. Igal endast lugupidaval ettevõttel-organisatsioonil on kodulehel kirjas strateegia, mille vältimatuks komponendiks on visioon.
Pildiline, kujundlik komponent on mõttetalgutel samuti ääretult oluline. Ilma oma juttu illustreerivate piltideta jääb rühma töö mõttetalgutel poolikuks ja tema panus mõttetalgutesse tagasihoidlikuks. Just piltidel-skeemidel kujutatu on see abivahend, mis aitab siduda erinevate rühmade tulemusi. On täiesti reegel, et mida pikemalt talgud on kulgenud, seda enam hakkavad rühmad oma ettekannetes “jalutama” mööda teiste rühmade skeeme.
Samas on ülimalt oluline ka mõttetalgute nö audio pool. Rühmatöös on rühmajuhi üks olulisemaid rolle kuulata ja vastastikust kuulamist korraldada. Veelgi enam: Sageli ei oska ka kõneleja ise oma öeldut väärtustada. See pole mingi harv juhus, vaid pigem tüüpiline, kus rühmajuht peab sõrme tõstma ja ütlema: Stop! See, mis sa just ütlesid, on äärmiselt huvitav (oluline, uudne ). Ärme torma siit edasi!
Ka üldistungitel ei osata (pole harjutud) kuulamisel seoseid leidma oma rühmas arutatuga, värskeid ideid tabama. Eelarvamuslik suhtumine kõnelejasse takistab adekvaatset suhtumist kõneldavasse. Ühel Põlvamaa mõttetalgul tuli ettekandja sõnade ägedale kritiseerijale lausa kolm korda kritiseeritav lõik jutust videos taas ja taas ette mängida, enne kui kriiitik lõpuks omaks võttis, et ettekandja mitte midagi sellist ei rääkinud, mida kritiseerija väitis.
Me elame igas mõttes väga mürarikkas keskkonnas. Ka 1.mai mõttetalgutel teenis suure poolehoiu talgurühm, kes tõstatas mürareostusest vabanemise küsimuse. Kui asi puudutab vaid helisaastet, siis on küsimus tõesti vaid vähendamises. Laiemas plaanis vajame aga nö tundlikke kõrvu, kes mürast on võimelised eristama olulisi nii positiivseid, võimendamist väärt kui ka ohtudest märku andvaid signaale. Hoidkem kõrvad kikkis!



11.Demokritose poolelt Pythagorase poole
Orgtegevuslikes mängudes osaledes hakkasin üha rohkem mõtlema sellele, miks jäi lääne kultuuris aastatuhandeiks domineerima atomistlik lähenemine ja kas ehk poleks tsivilisatsiooni areng kujunenud hoopis ladusamaks, kui peale oleks jäänud Pythagorase nö muusikaline maailmatunnetus. Georgi Petrovitśi universumaalsed protsessid aitasid mul ise aru saada ja ka teistele mõistetavaks teha, et hoolimata liikumisest ühest kastist teise- reaalalalt humanitaariasse, juhendades nii füüsikuid kui muusikuid, nii matemaatikuid kui juriste, algatades ja edendades kõrgkoolipedagoogika uurimissuunda ülikoolis või ehitades nullist kontsernini puidutöötlemisettevõtet , olen ma kogu elu tegelnud just nimelt nende kõikehaaravate protsessidega: eksisteerimise, funktsioneerimise, optimeerimise, adapteerimise, arendamise ja kokkukõlastamisega. Just väljumine oma ainevaldkondlikust eraldatusest, kitsast spetsialiseeritusest ja siirdumine protessuaalsele käsitusele tõotab suurt edasiminekut vastastikuse mõistmise saavutamisel. Georgi Petrovitś hoiatas, et lootusetu on erinevate erialade vastastikust mõistmist saavutada sel moel, et näiteks füüsik üritab muusikule kiirmeetodil “füüsikalise muhu” pähe rääkida. Universumaalsete protsesside kontekstis on võimalik ühe eriala raamides välja töötatud vahendeid tihtipeale edukalt üle kanda teise ainevaldkonda. Näiteks on viimasel ajal Eri Klasi hakanud tõsiselt kuulama oma meeskondade paremast kokkumängust huvitatud firmajuhid.
12.Esimesel päeval vaid 5%?
Inimesed on harjunud sellise koolitusega, kus õpetaja teab õiget vastust ja ajab lolli õpilast kannatlikult punktist A punkti B, st ülesande küsimuselt läbi ainuõige lahendustee vastuseni. Ka täiskasvanute koolituses domineerib sama lähenemine. Ka nn situatsiooni- ja rollimängudes võetakse ülesande lõpus kokku, kus õppur õigelt rajalt kõrvale kaldus. Seetõttu on mõttetalgute esimese päeva lõpus sageli kuulda arvamusi, et kuhugi ei jõutudki. Ühe maakonna koolijuhtide mõttetalgutel joonistaski üks koolidirektor välja trepiastmetest koosneva pildi, kus ta üritas aste-astmelt talgujuhtidele selgeks teha nende lootused ja põhjused, miks need täide ei läinud. Ühel õppejõudude mõttetalgul oli keegi täppisteadlasest dotsent koguni välja rehkendanud, et viiepäevaste talgute esimesel päeval saavutasid talgujuhid vaid 5% kavandatust. Selle täppismõtleja rahutust sai mõnevõrra maha võtta küsimusega, mitu protsenti oma kandidaaditööst ta aspirantuuris päevas tootis. Põhimõtteliselt ei ole aga võimalust mõttetalgute arengut sellega esmakordselt kokkupuutuvaile inimestele ette ära selgeks rääkida. Ka 1.mai eel oli näha, kuidas olid korraldajad kimpus nende küsijate käes, kes nõudsid selget vastust, kuhu siis päeva lõpuks jõutakse. Mõttetalgud ei ole ette tõestatavad, vaid reaalelus demonstreeritavad. Nagu ütles Georgi Petrovitś: pokazatj, a nje dokazatj! (näidata, mitte tõestada). Rahutule talgulisele saab vaid rahulikult öelda, et kõik on esimese päeva kohta OK ja räägime homme õhtul uuesti. Mida tõsisemalt talgute tagamaadesse tungida tahtev on algseid tulemusi napiks pidav talguline, seda huvitavamat refleksiooni on järgmisel õhtul oodata.

Valdo

Postituste arv : 481
Join date : 16/05/2009

Vaata kasutaja profiili

Tagasi üles Go down

Re: Tosin talgutera 7 -12

Postitamine  agu on Püh Jan 23, 2011 6:32 am

Valdol peaks olema uus aasta ära alustatd.
Seks puhuks olgu ülaltoodud kirjatüki sõnasageduste pilt. Arvestatud on 3 tähelisest pikemad sõnad, 60 kõige sagedasema esinemisega sõna














agu

Postituste arv : 361
Join date : 16/05/2009
Asukoht : Tartu

Vaata kasutaja profiili

Tagasi üles Go down

Vaata eelmist teemat Vaata järgmist teemat Tagasi üles


 
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele